بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مصرف مکمل های غذایی در سلامت پوست و مو


دکتر آذین آیت اللهی
درماتولوژیست از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران


بهترین منبع ویتامین ها و مواد مغذی که میتواند روی سلامت پوست، مو و ناخن مؤثر باشد یک رژیم غذایی متعادل و مناسب است.
به هر حال با توجه به توسعه علوم و صنایع غذایی، ظهور محصولات غذایی کاملاً جدید غنی شده با مکمل ها و مواد مغذی انتخاب شده به تأمین نیازهای بدن به صورت صحیح کمک می کند. بنابراین، امروزه نقش مکمل ها در پیشگیری و کمک به درمان بسیاری از بیماری ها به طور چشمگیری اهمیت یافته است.
مکمل هایی که بر سلامت پوست، مو و ناخن مؤثرند به طور عمده عبارتند از ویتامین های C, E, A, B ریز و درشت مغذی ها و اسیدهای چرب
یک رژیم غذایی متنوع و مناسب باید تمامی مواد مغذی لازم جهت اصلاح عملکرد بدن را فراهم کند. مکمل های غذایی تأمین کننده آن از دسته از مغذی هایی هستند که به علت ناکافی بودن مقدار آن در غذا، به مقدار کافی توسط رژیم غذایی روزانه تأمین نمی شوند.
نتایج تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی روتین کلیه مواد مغذی را نمی تواند تأمین کند. بنابراین، افزایش تقاضا جهت تولید فرآورده های جدید غذایی که حاوی مکمل های مورد نیاز می باشند، وجود دارد.
گروهی از مکمل های غذایی که جهت مراقبت های زیبایی تولید شده اند تحت عنوان نوترکاسمتیک یا نوتری سوتیکال طبقه بندی می شوند.
این گروه می توانند به عنوان یک رژیم غذایی خاص، افزودنی، محصولات غذایی و مکمل های غذایی باشند، که مصرف این محصولات می تواند مزایای بیشتری در مقایسه با رژیم معمولی غذایی داشته باشد.اینها شامل ویتامین های گروه B، ویتامین E، A و C، دم اسب، آهن، مس، فسفر، L متیونین، منگنز، آیکوزاپنتانوییک اسید، دکزاهگزانوییک اسید و روغن دانه گل گاوزبان می باشند. به علاوه در محصولات مکمل مو و ناخن کلسیم، زینک و سیلیکون نیز موجود است.
مکمل ها همچنین شامل خنثی کننده های رادیکال های آزاد می باشند که منجر به کند کردن فرآیند پیری می شوند. از جمله این خنثی کننده های رادیکال های آزاد ویتامین های E و C، کاروتینوییدها، فلاونوییدها، لیکوپن و کوانزیم Q10 می باشند. محصولاتی که جهت بهتر شدن سفتی پوست و کاهش سلولیت تولید شده اند حاوی فرآورده هایی هستند که منجر به افزایش فیبرهای کلاژن و الاستین می شود از جمله ایزوفلاون ها (فیتواستروژن) که عملکرد استروژن را تقلید می کند.
از آن جا که مکمل های غذایی علاوه بر مزایا یک سری عوارض احتمالی نیز دارند، تصمیم گیری جهت شروع درمان با این محصولات باید با مشاوره متخصص صورت گیرد.


چهارمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی خردادماه 95

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد