بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

شرایط اضطرار هوا، نفس‌ها را تنگ می‌کند؛ دکتر مراد هاشم زهی

شرایط اضطرار هوا، نفس‌ها را تنگ می‌کند؛

 دکتر مراد هاشم زهی-عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی



وضعیت هوا در شرایط اضطرار قرار دارد. این جمله ای است که در چند ساله اخیر، بارها و بارها آن را از رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم. همه می دانیم نقش بسیاری از آلاینده‌ها در این میان، بی تأثیر نیست. آلاینده‌هایی که ریه‌های مان را از بسیاری از آلودگی‌ها انباشته می‌کند و برای زدودن آن‌ها نیاز به هزار و یک درمان داریم. بسیاری از کمیسیون‌ها و جلسات مختلف پزشکی و غیر پزشکی تشکیل می‌شود تا راه چاره ای برای فرار از این آلودگی‌ها پیدا شود. تلاش ها معمولا بر این مدار استوار است که  با جمع آوری اطلاعات و بررسی نمونه های تجربه شده مشابه در کشورهای دیگر ،نحوه ارتباط و وظایف نهادها و ارگانهای مربوط در شرایط پایداری و وارونگی دما و آلودگی بیش از حد استاندارد ،تعیین و اقدامات مقتضی در سطوح مختلف عملکردی با گزینه های متناسب با این شرایط ،‌بررسی و تصمیماتی اتخاذ گردد.

معضلی بزرگ به نام حمل و نقل

تهران، یکی از همان کلانشهرهایی است که جمعیت بالایی را در دل خود جای داده است. پایتخت ایران، در بسیاری از اوقات، نفسش به شماره می افتد. دمی که معمولا بازدمی در پی خواهد داشت، گاهی اوقات برای سالمندان یا کودکان بی بازدم خواهد بود. واقعه تأسف باری که بسیاری از مسئولان را بر آن داشته است که جلسات پی در پی را برگزار کنند تا این معضل بزرگ محیط زیستی و اجتماعی را رفع کنند. در این میان، بیماری‌های تنفسی و ریوی جای خود را در سبد هر خانوار باز کرده است. بیماری‌هایی که نقش تیره ای را در ریه‌های بیماران باز می‌کند. دکتر مراد هاشم زهی، نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص منشاء آلودگی ها می گوید: در کنار آلودگی ناشی از صنایع که بیشتر ناشی از صنایعی همچون نیروگاه‎های حرارتی، کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی، سیمان‎سازی، کاغذسازی، آجر پزی،نساجی، دباغی است، باید بگوییم که  آلودگی های ناشی از حمل و نقل نیز  به اندازه آلودگی صنعتی مهم و از اهمیت برخوردار می‌باشد. آلودگی ناشی از حمل و نقل و وسایل نقلیه به شکل گازهای خروجی از اگزوز، ذرات معلق، صدا و غیره می‌باشد.

اتومبیل ها، اتوبوس ها، و کامیون ها در آلودگی هوا نقش بسیارمهمی را ایفا می نمایند. وقتی که موتور این وساءط نقلیه سوخت (بنزین و یا گازوئیل) مصرف می نمایند، مقدار زیادی مواد شیمیائی تولید می نمایند که این مواد از طریق اکزوز این وسائل وارد اتمسفر می گردد. بعلاوه مقداری از مواد سوختی مورد مصرف این وسائل بدون اینکه حتی سوزانده شوند، تبخیر شده و در اتمسفر پخش می شوند و باعث آلودگی هوا می گردند. آلاینده هائی که در اثر ترافیک وارد اتمسفر می شوند شامل: اکسیدهای نیتروژن، منو اکسید کربن، دی اکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار، ذرات و ازون می باشند که هریک از این ها اثرات زیانباری برروی سلامت انسان دارند. این آلودگی با اتخاذ روشهای برنامه‌ریزی کشوری، منطقه‌ای و شهری و استفاده از اتومبیل ها و سوخت‌های مناسب همراه با اعمال تکنولوژی کنترل آلودگی به حداقل می‌رسد.

علامت ظاهر شود تا ...

نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که نحوه مدیریت آلودگی هوا چطور است، می‌گوید: در اصطلاح پزشکی مدیریتی که می‌شود، درمان علامتی است. به این صورت که باید علامتی ظاهر شود و درمان صورت بگیرد. مثل همین بیماری‌هایی که در زمان آلودگی هوا نمود پیدا می‌کند. اگر بیماری سخت باشد، آن را با روش‌های درمانی مختلف، رفع و رجوع می‌کنند. البته درمان‌های وسیع و زیربنایی را برای بیماری‌هایی که مولتی فاکتوریال است، می‌توان انجام داد. طبیعتا درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی‌های هوا زمان بر است ودرکنار آن هزینه بر نیز هست.

از سال‌های قبل باید پیش بینی صورت می‌گرفت

آلودگی هوا، علتی است که می‌تواند بیماری‌های بسیاری را از خود منشعب کند. از سوزش چشم و بیماری‌های پوستی گرفته تا آسم و نفس تنگی سوغات این روزها ناپاک است. روزهایی که بسیاری از نمایندگان مجلس را برای چاره جویی به صحن مجلس می‌کشاند تا بلکه بتوانند راه گریزی را برای این پدیده نه چندان ساده پیدا کنند. هر چند سابقه مطالعات در خصوص کنترل آلودگی تهران به طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران باز می گردد که با همکاری سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن (jica) وزارتخانه‌ها و سازمانهای مختلف داخلی و شرکت کنترل ‌کیفیت ‍‌هوا بعنوان نماینده شهرداری تهران طی سالهای1376-1374 انجام گردید اما هاشم زهی معتقد است: با همه تلاش هایی که صورت گرفته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش داریم. متاسفانه اعمالی که سریع بتواند راه علاجی را پیش پای مردم در روزهای آلوده بگذارد، وجود ندارد. پیش بینی‌های عملیاتی برای رفع آلودگی هوا، از سال‌های قبل باید صورت می‌پذیرفت. اما این امر انجام نشد. تنها راه علاج را زمانی که آلودگی هوا تشدید پیدا می شود، انجام می‌دهند.کارهایی شامل محدودیت‌های تردد اتومبیل‌ها، تعطیلی مدارس و ... را زمانی که هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد، انجام می‌دهند.

طرحی برای دورکردن کارخانه‌ها از شهر
آلاینده‌های صنعتی، یکی از همان‌هایی است که معضل آلودگی هوا را دو چندان می‌کند. در جریان فعالیت واحدهایی که انواع سوختهای فسیلی ( نفت، نفت گاز، مازوت و غیره) استفاده می‏نمایند ترکیبات مختلفی شامل هیدروکربورها، آلدئیدها، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای ازت، اکسیدهای کربن و ذرات معلق تولید و در هوا منتشر می شود. حجم این نوع ترکیبات به صدها تن در شبانه روز بالغ می‏ شود. سال 1346 هیات دولت مصوبه ای را برای اجرا به وزارت صنایع وقت ابلاغ می کند که به موجب آن ساخت و توسعه صنایع در شعاع 120 کیلومتری از شهر تهران ممنوع می شود. دولت تصویب می کند اما اجرای آن به دلایل متعدد به ثمر نمی نشیند و این می شود آغاز داستان شکل گیری صنایع بزرگ و کوچک در اطراف تهران. نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در این خصوص می‌گوید: یکی از برنامه هایی که در سطح کلان باید دنبال شود، توسعه شهرک های صنعتی است. دلیل توسعه این شهرک ها این است که محلی برای استقرار و ساماندهی صنایع آلاینده باشند. در این صورت سازمان محیط زیست می تواند در بخش تصفیه فاضلاب و سیستم های کنترل آلاینده ها نظارت کافی اعمال کند. 
وی با ابراز تاسف از این که در توسعه شهرک های صنعتی و فرآیند انتقال واحدهای مزاحم موفق نبوده ایم، افزود: به طور مثال در تهران شهرک های صنعتی برای صنایعی مختلف شکل گرفته است اما هنوز در محدوده های نزدیک شهر تهران شاهد کارگاه های آلاینده هستیم.

به اعتقاد هاشم زهی لازم است که در ابتدای امر این کارخانه های صنعتی مجهز به تکنولوژی های پیشرفته شوند تا از درصد آلایندگی آنها کاسته شود. هاشم زهی در این خصوص با اشاره به ضرورت ارتقای سطح تکنولوژی واحدهای صنعتی برای کاهش میزان آلودگی هوا، تاکید دارد: در غیر این صورت باید اقداماتی نظیر تغییر کاربری، انتقال و در نهایت پلمپ کارخانه های صنعتی تهران در نظر گرفته شود. اما در حال حاضر و به این سرعت، نمی‌توان این کارها را انجام داد. هر کار و پیشنهادی هم که ارائه شود، به سرعت قابل انجام نیست. بنابراین، درمان هم همین شرایط را دارد.

پیشگیری مهم نیست!
به راستی، با نگاه عمیق تر می‌توان به خوبی دریافت که پیشگیری در ایران، از اولویت برخوردار نیست. هاشم زهی در این راستا می‌افزاید: گاهی اوقات پیشگیری از دستشان در می‌رود. پیش بینی بسیاری از شرایط بد را نمی‌کنند. بنابراین دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و افراد تصمیماتی را می‌گیرند و این تصمیمات زمان می‌برد تا به مرحله اجرا برسد. 
وی با تاکید بر پروژه های پژوهشی می گوید: بررسی عملکرد واحد های صنعتی، تعیین میزان کل انتشار آلاینده های هوا، ایجاد یک بانک اطلاعاتی در ارتباط با واحد های صنعتی، تعیین میزان و نوع سوخت مصرفی و کنترل نحوه انتشار آلودگی هوا می تواند از مهم ترین اهداف این پژوهش ها به شمار رود.
بودجه ای که بر دوش دولت است

مطمئناً مبارزه با آلودگی هوا و راه‌های درمانی آن بودجه ای را می‌طلبد. نایب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این مورد پاسخ می‌دهد: در زمینه مبارزه با آلودگی هوا، کمبود اعتبار وجود دارد. دولت باید لایحه بدهد و به تناسب آن تأمین اعتبار شود. بالطبع وقتی بیماری پیش می‌آید، بودجه ای را نیز باید برای از بین بردن آن درنظر گرفت. این بودجه‌ها بر دوش دولت تحمیل می‌شود. هزینه‌هایی که در زمان پیشگیری کمتر از زمان درمان بیماری‌هاست.

همکاری مردم
مسلما دولت به تنهایی نمی‌تواند به هدف نهایی که همان هوای پاک است دست پیدا کند، بلکه این مستلزم کمک‌ها و همکاریهای مردم نیز هست. هاشم زهی در این خصوص می گوید: به منظور انجام این اقدامات، انضباط مناسب برای همه باید وجود داشته باشد؛ اگر این چیزها به آلودگی هوا در محیط زیست اضافه شود، مردم به اندازه کافی به انجام اقدامات مناسب در قبال آن مسئول خواهند بود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: چیز دیگری که باید در نظر گرفته شود، صرفه‌جویی در انرژی است؛ با صرفه‌جویی در انرژی، آلودگی هوا کاهش می‌یابد. استفاده از بنزین کمتر، آلودگی را کم می‌کند؛ هر چقدر بیشتر از آنها استفاده شود، هوا نیز بیشتر آلوده می‌شود.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد