بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

روش هایی برای سفید ماندن دندان ها

در بسیاری از فرهنگ‌ها و مجامع شکل خاصی از دندان‌ها علامت زیبایی بوده است. رنگ کردن دندان‌ها به رنگ‌های سیاه، تیره، تراشیدن دندان‌ها به شکل‌های مختلف و یا روکش‌های طلای دندان‌ها در فرهنگ‌های مختلف جهان ممکن است علامت زیبایی شناخته شود اما در کشور ما و بسیاری از جوامعی که فرهنگ و رفتاری شبیه به ما دارند، داشتن دندان‌هایی مرتب، خوش ‌شکل و از همه مهمتر سفید، علامت خاص زیبایی دندان‌ها شناخته می‌شود.

دندان‌ها از شروع رویش ممکن است به صورت طبیعی سفیدتر و یا زردتر باشند. پس اگر دندان‌های شما سالم‌اند و به دلیل بیماری یا مشکل خاصی دچار تغییر رنگ نشده‌اند، همان رنگ واقعی دندان‌هایتان را (هر چند کمی هم زرد باشد) بپذیرید و با آن کنار بیایید.

از طرفی دندان‌ها ممکن است به دلایل مختلفی در طی سال‌های بعد از رویش تغییر رنگ بدهند. این دلایل ممکن است شامل مصرف داروهای مختلف، بیماری‌های مختلف در دوران کودکی و جنینی، ضربه خوردن به دندان‌ها، بیماری‌های خاص ساختمانی در دندان‌ها و نیز درمان‌های مختلف دندانپزشکی باشد. هر کدام از این علت‌ها می‌توانند شناسایی شوند و بسته به نوع علت، تغییر رنگ دندان درمان شود اما در کنار همه این دلایل، رنگدانه‌ها یکی از اصلی‌ترین علل برای تغییر رنگ دندان‌ها هستند.

رنگدانه‌های موجود در مواد غذایی، مواد رنگی موجود در رژ لب‌ها و حتی ذرات معلق رنگی موجود در هوا می‌توانند در خلل و فرج موجود روی دندان‌ها بنشینند و در طول زمان روی دندان‌ها ثابت شده و تغییر رنگ دندان‌ها و تا حدی تیرگی آن‌ها را موجب شوند. در خوراکی‌هایی مانند چای، قهوه، شکلات، میوه‌های رنگی مانند آلبالو و گیلاس، آبمیوه‌های رنگی و … رنگدانه‌های زیادی وجود دارد و کسانی که عادت دارند مقدار زیادی از این مواد را به صورت مرتب و روزانه مصرف کنند، باید منتظر دندان‌های تیره‌تری باشند.‏

به تازگی در بسیاری از کشورها، آگهی‌هایی برای فروش مواد سفید کننده دندان به چشم می‌خورد. این مواد با روش‌های شیمیایی دندان‌ها را سفید می‌کنند. برای داشتن دندان‌های سفیدتر و در عین حال اجتناب از عوارض جانبی این سفیدکننده‌‌های شیمیایی موارد زیر را رعایت کنید و از لبخندتان احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

از مصرف مرتب و مداوم چای، قهوه و نوشابه خودداری کنید. چایتان را کم‌رنگ بنوشید. قهوه‌تان را رقیق تهیه کنید تا رنگدانه‌ کمتری روی دندان‌هایتان بنشیند. نوشیدنی‌های رنگی را حتی‌الامکان با نی بنوشید تا تماس آن‌ها با دندان‌هایتان کم شود و بلافاصله پس از مصرف خوراکی‌های رنگی، دندان‌هایتان را با آب شستشو دهید.

توت ‌فرنگی دارای آنزیمی است که درست مانند یک سفید‌ کننده عمل کرده و دندان‌ها را سفید می‌کند. بنابراین توت‌فرنگی را پوره کنید و با آن روی دندان‌هایتان را ماساژ دهید و بگذارید این سفید کننده طبیعی چند دقیقه‌ای روی دندان‌هایتان بماند بعد دندان‌هایتان را شستشو دهید و مطمئن شوید که تمام ذرات توت‌فرنگی از روی دندان‌تان پاک شود چون باقی ماندن قند موجود در توت فرنگی روی دندان‌ها ممکن است موجب پوسیدگی شود.

با مصرف هویج و بروکلی خام می‌توانید رنگدانه‌ها را به روش فیزیکی و با کمک سایش از روی دندان‌ها پاک کنید. برای این کار، سبزی‌ها و میوه‌های سفت را گاز بزنید. هویج، سیب، خیار، بروکلی و حتی سیب‌زمینی خام از این گروه خوراکی‌ها هستند.

حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و هفته‌ای یک یا دو بار از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید. هر از گاهی سری به دندانپزشک بزنید تا اگر لازم است به کمک جرم‌گیری و برس، دندان‌های شما را تمیز کند.

آدامس بجوید البته از نوع بدون قند‏. جویدن آدامس بدون قند بین وعده‌های غذایی کمک می‌کند تا بزاق بیشتری در دهان شما ترشح شده و به صورت طبیعی دندان‌های شما شسته شده و رنگدانه‌ها تا حدی از روی دندان‌ها پاک شوند.‏

***************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از وبسایت بیمارستان عرفان 

پیشنهاد خواندنی

سطح ویتامین های محلول در چربی  در کودکان مبتلا به سلیاک مشاهده
سطح ویتامین های محلول در چربی در کودکان مبتلا به سلیاک