بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آشنایی با علائم و نشانه های سرطان پستان

 آشنایی با علائم و نشانه های سرطان پستان

پزشکان توصیه می ‌کنند در هر سنی که هستید حتماً حداکثر ۲ تا ۴ هفته بعد از لمس توده به پزشک مراجعه کنید. حتی بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشک مراجعه کنید. این پزشک است که زمان مراجعه بعدی را تعیین می‌کند و زنان خود نباید در مورد آن تصمیم بگیرند.

عده‌ای از زنان خود را با اطرافیان و آشنایان خود مقایسه می‌‌کنند و به گمان این که توده پستانی آن‌ها هم ممکن است کیست باشد و برطرف می‌‌شود به پزشک مراجعه نمی‌‌کنند. در حالی که اگر توده‌‌ای سرطانی باشد حتی یک هفته و یا یک ماه هم برای درمان ارزشمند است، مخصوصاً اگر فرد جوان باشد.

در اکثر زنان این علایم تا زمان تشخیص نمایان نمی‌گردد. گاهی بعضی از علایم مشاهده شده در پستان ممکن است به دلیل سایر بیماری‌ها بوده و ربطی به سرطان نداشته باشد. اگر نشانه‌ای در پستان مشاهده کردید که موجب نگرانی شما می‌باشد به پزشک مراجعه نمایید.

درد، التهاب، تورم، قرمزی و فرو رفتگی نوک سینه از علایم شایع سرطان سینه به شمار می‌رود.

سن بالا، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان، اولین حاملگی بالای ۳۰ سال، قاعدگی زیر ۱۲ سال، یائسگی بالای ۵۵ سال، عدم حاملگی، عدم شیردهی و هورمون‌ درمانی بعد از یائسگی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سینه هستند.

دردهای شایع سینه به دو دسته دوره‌ای و غیردوره‌ای تقسیم می‌شود که دردهای دوره‌ای در زنان ۳۰ تا ۳۵ ساله در نیمه دوم قاعدگی یا در صورت مصرف هورمون دیده می‌شود. دردهای دوره‌ای غالباً دو طرفه هستند و به علت شدت درد به زیر بغل منتشر می‌شوند و همچنین با مصرف کافئین یا در صورت اضطراب و افسردگی تشدید می‌شوند و عموماً علت این دردها تغییرات هورمونی است. دردهای غیردوره‌ای بدون ارتباط با قاعدگی هستند و معمولاً در افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود و ماهیت سوزنی یا کششی دارند. علت دردهای غیردوره‌ای عموماً کیست‌های ناحیه سینه، دردهای قلبی و عضلانی، توده‌های خوش خیم یا بدخیم سینه هستند.

یکی دیگر از نگرانی‌های زنان در ارتباط با سرطان پستان به بحث زیبایی و حفظ تناسب اندام آن‌ها برمی‌گردد. پزشکان ایرانی تقریباً از حدود ۲۰ سال پیش در عمل جراحی سرطان سینه قادر به حفظ سینه‌ها هستند. ضمن این‌که استفاده از پروتزهای سینه می‌تواند نگرانی خانم‌ها را در این ‌باره برطرف کند. با این حال زنان جامعه ما باید برای تشخیص و پیشگیری از سرطان سینه، سالی یک بار معاینه کلینیکی و ماهی یک بار ماموگرافی را فراموش نکنند.

نشانه‌های سرطان پستان عبارتند از:
توده‌های جدید (بیشتر زنان به طور طبیعی دارای پستان‌های توده‌ای می‌باشند)، ضخامت در پستان یا زیر بغل
حساسیت نوک پستان، ترشحات یا تغییرات فیزیکی (از قبیل فرورفتگی نوک پستان، درد مداوم یا تغییراتی در اندازه و شکل پستان)
تحریک پوست یا تغییراتی مثل چروک شدن، فرو رفتن، پوسته پوسته شدن یا چین و چروک جدید
گرمی، قرمزی و تورم پستان همراه با بثورات شبیه به پوست پرتقال

درد پستان معمولاً از علائم سرطان پستان نمی‌باشد اما باید به پزشک مراجعه شود

*************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از وبسایت بیمارستان عرفان 

بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد