بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

منابع غذایی آهن

از مهمترین ریزمغذی‌ها جهت خونسازی که کمبود آن‌ها موجب بروز کم‌ خونی می‌شود می‌توان به آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک اشاره کرد. فقر آهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشورهای در حال توسعه و مهمترین علت کم ‌خونی تغذیه‌ای در کودکان و زنان در سنین باروری است که با ایجاد گلبول‌های قرمز کوچک و کاهش مقدار هموگلوبین سبب کاهش توان جسمی و روانی فرد و حتی افزایش میزان مرگ و میر و ابتلا به بیماری‌ها می‌شود. جذب آهن غذا، اغلب تحت تأثیر شکل آهن موجود در آن می‌باشد.

آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی و پرندگان (آهن هِم) بیشتر جذب می‌شود در حالی که جذب آهن پروتئین‌های گیاهی مانند سبزی‌ها و میوه‌ها (آهن غیر هم) کمتر می‌باشد.

باید توجه داشت که ویتامین C، جذب آهن سبزی‌ها و میوه‌ها (آهن غیر هم) را بیشتر می‌کند. مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا نیز می‌تواند جذب آهن را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

مواد غذایی شامل جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و میوه‌های خشک مخصوصاً برگه زرد آلو و دانه‌های روغنی بهترین منابع خوراکی حاوی آهن هستند.

عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آن‌ها

اسید سیتریک و اسید اسکوربیک. ویتامین C که در آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل کلم، سبزی‌ها، آب پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، سیب و آناناس وجود دارند می‌توانند عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن باشند.

مصرف هویج، سیب زمینی، چغندر، کدو تنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم سبب افزایش جذب آهن می‌شود.

محصولات تخمیری مانند سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می‌شوند.

****************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از وبسایت بیمارستان عرفان 

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد