بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ویتامین A برای بیماران فیبروز سیستیک

ویتامین A برای بیماران فیبروز سیستیک

فیبروز سیستیک (به انگلیسی: Cystic Fibrosis) به صورت مخفف (به انگلیسی: CF) یا تارفزونی کیسه‌ای یا سفتی مخاط، نوعی بیماری دگرگشتی (سوخت ‌وساز) بدن است که بر اثر آن ترشحات در بخش ‌های از بدن سفت و چسبنده می ‌شوند.

این بیماری یکی از شایعترین و جدی ‌ترین اختلالات ژنتیکی است که در هر  ۲ تا۳ هزار تولد یک نوزاد را مبتلا می ‌کند. در این اختلال ترشحات ریه، لوزالعمده، کبد، روده و دستگاه تناسلی غلیظ و چسبنده می‌ شود این در حالی است که در افراد طبیعی این ترشحات غالباً رقیق و غیرچسبنده هستند. 

علاوه بر این میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می ‌یابد و در واقع نمک موردنیاز بدن از طریق عرق دفع می ‌شود. اگر چه فیبروز سیستیک در تمام نژادها مشاهده شده ‌است، عمدتاً بیماری مردمان اروپایی شمالی می ‌باشد.

یکی از عوارض مهم این بیماری سوء جذب در چربی ها و ویتامین های محلول در چربی است که می تواند منجر به کمبود این ویتامین ها در افراد مبتلا شود.

بنابراین محققان در این بیماران همواره سطح ویتامین های محلول در چربی را بررسی کرده و نقش مصرف مکمل های ویتامین را نیز ارزیابی می کنند.

در مطالعه ای که توسط محققان آلمانی انجام شد، نقش مصرف مکمل های ویتامین A، به عنوان یکی از ویتامین های محلول در چربی مهم، در این بیماران ارزیابی شد.

در این مطالعه مصرف ویتامین A از طریق منابع غذایی و مکمل ها و همچنین سطح رتینول سرمی در 32  بیمار مبتلا به  فیبروز سیستیک بررسی شد. داده های بدست آمده با  داده های استاندارد ارائه شده توسط سازمان های معتبر مقایسه شد.

براساس نتایج سطح رتنیول سرمی در همه افراد مطالعه شده بالاتر از 20 میکروگرم بر دسی لیتر بود.

نتایج بدست آمده نشان داد 65 درصد از افراد بررسی شده ویتامین A خود را از طریق مکمل ها تامین می کنند. محدوده دوز تجویزی برای مصرف ویتامین A برای این افراد بین 0 تا 20000 واحد در روز  ( با میانگین 5500 واحد) بود که در 28 درصد از افراد منطبق با توصیه های ارائه شده برای بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک بود.

همچنین مشخص شد تنها یک چهارم از افراد بررسی شده نیاز به مصرف مکمل ویتامین A ندارند. با این وجود میزان مصرف کلی ویتامین A در 69 درصد از افراد از سقف مجاز آن بیشتر بود.

این نتایج نشان داد مصرف مکمل های ویتامین A می تواند از کمبود این ویتامین در بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک جلوگیری کند اما در مورد مصرف بیش از حد این ویتامین در این بیماران باید توصیه هایی ارائه شود.

نتایج این مطالعه در مجله Clinical Nutrition به چاپ رسیده است.


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:


Individualized vitamin A supplementation for patients with cystic fibrosis

Clinical Nutrition, Volume 32, Issue 5, October 2013, Pages 805-810

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261561413000356#!

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد