بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تغییرات پوست، استخوان ها و مو پس از یائسگی

تغییرات پوست، استخوان ها و مو پس از یائسگی
همانطور که همه ما سنمان بیشتر می شود، انتظار داریم تغییرات خاصی در بدن ما اتفاق بیفتد. با افزایش سن پوست ما چروک های بیشتری را تشکیل می دهد، درد های بیشتری را تجربه می کنیم و موهایمان تغییر رنگ می دهند و نازک تر و ضعیف تر می شوند.

 معمولا بین سنین 45 تا 50 سال، زنان شروع به یک تغییر فیزیولوژیکی به نام یائسگی می کنند. این اتفاق زمانی می افتد که تخمدان ها همان مقدار هورمون هایی را که هنگام جوانتر بودن تولید می کرند را متوقف کند. این کاهش طبیعی در هورمونهای تولید مثل منجر به تغییراتی در سراسر بدن می شود. کاهش استروژن با گرگرفتگی، خشکی پوست و واژن، چروک های پوستی، آتروفی بافت و درمان کند زخم همراه است.

یائسگی در تعریف عدم وجود چرخه قاعدگی برای 12 ماه است. پس از یائسگی، یک زن می تواند نازک شدن بافت واژن را توسعه دهد. هنگامی که بافت خشک و نازک می شود، می تواند شکننده و حساس به پاره شدن، خونریزی و آسیب، خصوصا در هنگام مقاربت باشد. این قضیه  می تواند تا حدی دردناک باشد که باعث اجتناب زنان از تماس جنسی شوند. برای برخی زنان نیز ممکن است این امر منجر به استرس های احساسی، فشار بر روابط و یا حتی مسائل مربوط به اعتماد به نفس شود.

ریزش مو معمولا پس از یائسگی گزارش می شود و تغییرات هورمونی می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت پارامترهای مختلف موها، از جمله میزان رشد، بافت، تغییرات چرخه رشد مو و نحوه توزیع مو در سر، تاثیر بگذارد. متاسفانه زنانی که مبتلا به شرایطی مانند آلوپسی آندروژنیک یا آندروژنی هستند ممکن است علایم بدتری پس از تغییرات یائسگی ایجاد کنند.

استروژن یک محرک رشد استخوان است و وقتی که این هورمون در بدن پس از یائسگی کاهش می یابد، کارایی استخوان ها در ساختار و عمل کاهش می یابند. به طور خاص، برخی از مفاصل پشتی می توانند با سرعت بیشتری آرتیریتی شوند. همچنین در استخوان های بزرگتر مانند تیبیا، تراکم استخوان ممکن است کاهش یابد که منجر به افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی می شود.

مرور تحقیقاتی که تغییرات پوستی در زنان بعد از یائسگی و تأثیر درمان جایگزینی هورمونی برای کاهش روند پیری پوست را  بررسی کرده اند نشان می دهد که کاهش استروژن می تواند باعث کاهش سرعت تولید کلاژن و نازک شدن پوست شود. مطالعه ای بر روی زنان هلندی نشان داد که حدود یک سوم زنان بعد از یائسگی حساسیت پوستی بیشتری را تجربه می کنند.

در مجموع همه شواهد علمی نشان می دهد پس از یائسگی ممکن است آسیب هایی به پوست، مو و استخوان ها وارد شود. بنابراین مراقبت از این قسمت ها پس از دوران یائسگی موضوعی مهم است.

مصرف مکمل های یائسگی می تواند تا حد زیادی از چنین آسیب هایی جلوگیری کند. مولتی ویتامین ها در دوران یائسگی تاثیرات بارزی داشته اند.

همچنین تحقیقات علمی نشان داده اند بسیاری از گیاهان دارویی نیز تاثیرات مثبتی برای پیشگیری از عوارض یائسگی دارند.

از سویی دیگر به نظر می رسد مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم برای پیشگیری از آسیب های استخوانی در دوران یائسگی، البته با نظر پزشک، می تواند مفید باشد. درمان هورمونی نیز ممکن است برای مدیریت برخی از این علائم در طی یائسگی در نظر گرفته شود، اما باید با پزشک مجاز مورد بحث قرار گیرد.


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:


Skin Changes After Menopause

www.dermveda.com

https://www.dermveda.com/learn/wellness/healthy-aging/skin-changes-after-menopause


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد