ریزمغذی های دوقلوی مهم برای سلامتی بیشتر: ویتامین A و بتاکاروتن

ریزمغذی های دوقلوی مهم برای سلامتی بیشتر: ویتامین A و بتاکاروتن
دو ریزمغذی مهمی که نکات شگفت انگیزی برای محافظت از سلامتی شما دارند و آن را در درازمدت تامین می کنند، ویتامین A و بتا کاروتن هستند. مطالعات نشان می دهد که این مواد مغذی دوقلو ممکن است شما را از بیماری های چشم و خود ایمنی محافظت کند، باعث تقویت استخوان ها شود، به حفظ و تقویت حافظه با افزایش سن کمک کند و پوست شما را نرم نگه دارد.

محققان بتاکاروتن را دوقلوی ویتامین A می نامند زیرا بتاکاروتن یک رنگدانه گیاهی است که وقتی به بدن شما وارد می شود به ویتامین A تبدیل می شود.

ویتامین A به طور عمده در محصولات لبنی، تخم مرغ، ماهی، روغن ماهی و گوشت (به ویژه جگر سفید) یافت می شود. منابع خوبی از بتا کاروتن شامل غذاهای رنگارنگ مانند هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج، زردآلو، نعناع، پاپایا، فلفل قرمز و سبز، نخود فرنگی، کلم بروکلی و سبزیجات برگی می باشند.

اما همانند ویتامین E مصرف بیش از حد این دو ماده مغذی نیز ممکن است برای شما مضر باشد. وقتی زنان باردار روزانه بیش از 8000 واحد ویتامین A دریافت کنند، نقایص تولد ممکن است رخ دهد. آسیب کبدی می تواند با مصرف دوزهای طولانی مدت بیش از 50000 واحد در روز رخ دهد. به طور مشابه، مصرف روزانه 25000 واحد یا بالاتر از بتا کاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد (هرچند ممکن است دوزهای پایین تر محافظت کننده سرطان باشند).

پس نکته مهم در مورد این دو ریز مغذی: دوز درست سودمند است اما دوز نامناسب ممکن است مضر باشد.

تحقیقات علمی اخیر نشان می دهد که هر دو ویتامین A و بتا کاروتن در صدر ریزمغذی های مهم  برای سلامتی بهتر هستند. در اینجا به یافته های علمی موجود در این زمینه اشاره کوتاهی می شود.


1-بیماری های خود ایمنی: ممکن است به پیشگیری از کم کاری تیروئید کمک کند

مطالعات علمی نشان داده است که مصرف مکمل های ویتامین A  می توان خطر پیشرفت کم کاری تیرویید که نوعی بیماری خودایمنی است را کاهش دهد. در مطالعه ای دیگر مشخص شد که ویتامین A می تواند سیستم ایمنی را تنظیم کرده و احتمالا خطر بیماری های خودایمنی را کاهش دهد.


2-استخوانها: بتا کاروتن بیشتر می تواند باعث کم شدن شکستگی شود

طبق یک مطالعه هشت ساله توسط محققان استرالیایی، افرادی که سطح بتاکاروتن بالاتری دارند، خطر شکستگی استخوان در آنها به میزان 15 درصد کمتر می دانند.  دلیل احتمالی کاهش التهابات استخوانی است.


3-سرطان: احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد افرادی که میزان مصرف بالای بتا کاروتن دارند، خطر ابتلا به سرطان های چندگانه، از جمله پستان (38٪ خطر کمتر) و مثانه (49٪ کمتر) را نشان می دهد. در یک مطالعه 11 ساله بر روی بیش از 150000 زنان بعد از یائسگی، کسانی که بیشترین میزان مصرف ویتامین A از مواد غذایی و مکمل ها را داشتند، 31 درصد کمتر خطر ابتلا به non-Hodgkin’s Lymphoma داشتند.


4-هپاتیت C: کمبود ویتامین A ممکن است درمان را تحت تاثیر قرار دهد

محققان ایتالیایی معتقدند افراد مبتلا به بیماری کبدی هپاتیت C که کمبود ویتامین A دارند، پاسخ ضعیفی به درمان ضد ویروسی برای بیماری دارند.


5-ریه ها: راحت تر تنفس کنید

در یک مطالعه 20 ساله از محققان دانشگاه مینه سوتا مشخص شده است که سطح بالای خون بتا کاروتن با داشتن ریه های سالمتر (ظرفیت ریه بیشتر و استحقاق قوی تر) در ارتباط است.


6-حافظه: میوه ها و سبزی های رنگارنگ می توانند حافظه را تقویت کنند

در یک مطالعه 15 ساله توسط محققان فرانسوی بر روی نزدیک به 3000 فرد مسن، افرادی که بیشتر میوه و سبزیجات به رنگ نارنجی و سبز که غنی از  بتاکاروتن هستند، مصرف کرده بودن حتی با افزایش سن حافظه خوبی داشتند.


7-پوست: چروک های کمتر، ترمیم سریع تر

مطالعه ای از محققان کره ای نشان داد که زنان بالای 50 سال که مکمل بتاکاروتن را بطور روزانه به مدت سه ماه را دریافت کردند در چین و چروک و کشش صورت بهبود داشتند. در مطالعه ای از محققان آلمانی، بیماران مبتلا به تروما که مکمل آنتی اکسیدان (ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن، روی و سلنیوم) مصرف کردند دارای بهبودی سریعتر زخم بود.


8-بینایی: می تواند مانع ARMD شود

علت اصلی بینایی کم در افراد بالای 50 سال  ARMD(انحراف ماکولای ناشی از پیری) می باشد. اما هنگامی که افراد در مراحل اولیه AMRD یک مکمل حاوی بتا کاروتن (با سایر آنتی اکسیدان ها) را مصرف کرده اند، خطر ابتلا به ARMD پیشرفته و کاهش بینایی ناشی  از ARMD 34 درصد کاهش داشته است. در یک مطالعه دیگر، مکمل بتا کاروتن باعث بهبود دید در افراد مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا (retinitis pigmentosa) که یک بیماری ژنتیکی چشم است و منجر به نابینایی می شود، شد.


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:
Source & Reference


Twin nutrients for great health: Vitamin A and beta-carotene

drhoffman.com, August 4, 2015 | By Dr. Jacob Teitelbaum.

https://drhoffman.com/article/twin-nutrients-for-great-health-vitamin-a-and-beta-carotene/
..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور

مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید
تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/ کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود 
داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب 
بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای 
بیماران داشته باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.
3- توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.
______________________________
بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : ویتامین آ بتاکاروتن ویتامین ای

پیشنهاد خواندنی

files-news-673964kam-khooni[6f468d049c59af5933dc63325dacf37c].jpg مشاهده
سمی و یا ایمن بودن فروس بیس گلیسینات؟