بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مصرف بیش از حد فولیک اسید ممکن است منجر به دیابت شود

مصرف بیش از حد فولیک اسید ممکن است منجر به دیابت شود
در مطالعه ای که اخیرا توسط پژوهشگران دانشگاه میامی انجام شد و در مجله  Frontiers in Endocrinology منتشر شد، این قضیه مطرح شده است که مصرف بیش از حد فولیک اسید ممکن است با ابتلا به دیابت نوع یک و نوع دو در ارتباط باشد.

فولات (ویتامین B9) به طور طبیعی در غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز، عدس و آجیل یافت می شود. این ویتامین برای بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی، از جمله رشد سلولی، پاسخ ایمنی و رشد جنین بسیار مهم است.

نکته مهم این است که بدانیم سطوح پایین فولات می تواند خطر نقایص خاصی از تولد، به ویژه نقص لوله عصبی را افزایش دهد. بنابراین، زنانی که باردار هستند و یا در حال برنامه ریزی برای بارداری هستند، توصیه می شود که مولتی ویتامین های حاوی حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک را مصرف کنند. اسید فولیک، شکل مصنوعی فولات است و می تواند متابولیزه شود.

با توجه به این موضوع حتی در بسیاری از کشورها با توجه به کمبود سطح فولات غنی سازی مواد غذایی همچون آرد با این ریزمغذی در دستور کار قرار گرفت.

پس از توسعه غنی سازی با اسید فولیک در مقیاس جهانی، مطالعات بیشتر مشخص کردند که سطوح سرمی فولات در جمعیت به شدت افزایش یافته و به میزان بسیار بالاتر از سطوح توصیه شده رسیده است. علاوه بر این، سطوح قابل توجهی از اسید فولیک غیر متابولیزه کشف شد. عواقب فیزیولوژیکی این موضوع هنوز معلوم نشده است، اما بسیاری از محققان در مورد اینکه آیا غنی سازی ممکن است اثرات مضر سلامتی داشته باشد، مورد سوال قرار گرفته اند.

از آنجا که مسیر سیگنالینگ فولات در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی شرکت دارد، منطقی است که اثرات بالقوه مصرف بیش از حد اسید فولیک را در نظر بگیریم. مطالعات اخیر نشان داده است که خطرات احتمالی در این زمینه مربوط به افزایش التهاب، چاقی و حتی برخی از سرطان ها است.

دکتر کریس فراکر از دانشگاه میامی در حال حاضر در حال بررسی است که آیا اسید فولیک نقش مهمی در توسعه دیابت دارد یا خیر. بررسی های او نشان می دهد شیوع دیابت از زمان افزایش غنی سازی مواد غذایی با اسید فولیک در اواسط دهه 1990 به شدت افزایش یافته است.

فرآیندهای پیچیده متعددی در توسعه سیستم ایمنی بدن نقش دارند و به خوبی ثابت شده است که دیابت نوع 1 بوسیله ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. یکی از عواملی شناخته شده محیطی، عفونت ویروسی است.

محققان بر این باورند که اختلالات در متابولیسم فولات که ناشی از مصرف بیش از حد اسید فولیک است نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. در اولین مرحله فرآیند متابولیک پیچیده، اسید فولیک و فولات ابتدا باید توسط DHFR به دی هیدروفولات تبدیل شوند. با این حال، این مرحله از تبدیل اسید فولیک بسیار آهسته تر از فولات است.

دکتر فراکر در مورد نتایج اولیه تحقیق خود این چنین نتیجه گیری کرده است: فولیک اسید تاثیر منفی بر متابولیسم گلوکز می گذارد و باعث ایجاد فنوتیپ مقاومت بر انسولین می شود.

بنابراین، در پاتوژنز دیابت نوع 1، مصرف بیش از حد اسید فولیک ممکن است عملکرد سلول های NK را به خطر بیندازد، و باعث خودایمنی القاشده با ویروس شود. در مورد دیابت نوع 2، اسید فولیک مشکوک به افزایش مقاومت به انسولین است.

اگرچه دکتر پارکر اعتقاد دارد این یافته ها باید بیشتر بررسی شوند، اما این نتایج نشان می دهد شاید غنی سازی مواد غذایی با فولیک اسید راه درستی برای پیشگیری از کمبود این ریزمغذی نیست و به نظر می رسد مصرف مکمل های غذایی حاوی فولیک اسید که می تواند سطح مناسب تری از آن را به شکل کنترل شده در بدن وارد کنند روش بهتری در این زمینه باشد.


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference

Folic Acid Overconsumption May Contribute to Diabetes

www.diabetesdaily.com , By Maria Muccioli Ph.D. March 15th, 2018

https://www.diabetesdaily.com/blog/folic-acid-overconsumption-may-contribute-to-diabetes-557562/..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور



مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد