اهمیت و خطرات کمبود ویتامین B6

 اهمیت و خطرات کمبود ویتامین B6

ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از مواد غذایی همچون گوشت، ماهی، آجیل، لوبیا، غلات، میوه ها و سبزیجات یافت می شود. علاوه بر این، این ویتامین در بسیاری از مکمل های مولتی ویتامین تهیه شده برای بزرگسالان و کودکان وجود دارد و ممکن است بصورت مکمل به برخی مواد غذایی مانند غذاهای صبحانه و آردها نیز اضافه شود.

چندین نوع ویتامین یا ترکیب بیولوژیکی فعال وجود دارد که عموما به عنوان زیر مجموعه ویتامین B6 شناخته می شوند. این موارد شامل زیر است:

1-پیریدوکسین (pyridoxine) که یک نوع الکل است.
2-پیریدوکسال (pyridoxal) که نوعی آلدهید است
3-پیریدوکسامین (pyridoxamine) که توسط یک گروه آمینی از دو دسته اول متمایز می شود.
4- 2 و 5-فسفات استرها

قابل ذکر است که فرم اصلی ویتامین B6 در گوشت ها از نوع استرها (نوع 4) و فرم غالب آن در گیاهان از نوع پیریدوکسین یعنی نوع اول است که فراهمی زیستی کمتری دارد. همچنین پیریدوکسین مرسوم ترین فرم ویتامین B6 در مکمل های مولتی ویتامین است.

ویتامین B6 به عنوان یک کوآنزیم در بیش از 100 واکنش آنزیمی شامل متابولیسم آمینواسید بویژه هموسیستئین، متابولیسم کربوهیدرات از جمله گلوکونوژنز و گلیکوژنولیز و نیز متابولیسم چربی شرکت دارد. این ویتامین همچنین در تکامل شناختی، عملکرد ایمنی و تشکیل هموگلوبین نقش دارد.

تکامل مغزی جنین نیاز به ویتامین B6 کافی دارد و این نیاز در تمام دوران نوزادی نیز بطور پیوسته وجود دارد.

نکته قابل توجه در این خصوص آن است کهتجویزهایی که در مورد ویتامین B6 انجام می گیرد باید مطابق با سن و وضعیت زندگی، از جمله دوران بارداری یا شیردهی، و با در نظر گرفتن بالاترین حد مجاز مصرف روزانه آن باشد.

توصیه مکمل شناسی آن است که بهنگام مصرف مولتی ویتامنین ها، بهتر است که به وجود ویتامین ب6  در ترکیبات آن دقت کنید

منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference

Vitamin, B6 (Pyridoxine), Deficiency

StatPearls, Last Update: December 8, 2017.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470579/..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور



توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف ویتامین ها:

توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف ویتامین ها:

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.


به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.

ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.


______________________________
بسته های ویژه خبری را دنبال کنید : ویتامین ب6 چربی هموگلوبین

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

files-news-شارژ[6f468d049c59af5933dc63325dacf37c].jpg مشاهده
آیا مولتی ویتامین ها، انرژی بخش هستند؟