بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های پوکی استخوان : چه ریزمغذی هایی واقعا فعالند؟

مکمل های پوکی استخوان : چه ریزمغذی هایی واقعا فعالند؟
اغلب افراد محصولاتی را می خرند  که نشان داده شده است باعث کاهش شکستگی نمی شوند. به عبارت دیگر، مکمل های غذایی  که توسط FDA برای تشخیص، درمان یا جلوگیری از بیماری تایید نمی شوند؛ با این حال، تولید کنندگان برخی از مکمل های غذایی می توانند، ادعاهایی تحت عنوان تایید شده توسط  FDA را بیان کنند . برای مثال، برچسب  مکمل های کلسیم می تواند بیان کند که کلسیم خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

اما تحقیقات چه چیزی  نشان می دهند؟   کدام ریزمغذی ها و چه دوزی دوز رشد استخوان ها را افزایش می دهد و مهمتر از همه، شکستگی را کاهش می دهد؟  بیایید نگاهی به بعضی از مواد مغذی رایج در مکمل های غذایی  بیندازیم .ممکن است شما از ادعا های بازاریابی که با علم دقیق مطابقت ندارند شگفت زده شوید.


کلیسم و ویتامین D

هنگامی که اکثر مردم درباره مکمل غذایی برای سلامت استخوان و ساخت استخوان فکر می کنند، به طور خودکار مکمل های کلسیم و ویتامین D به ذهن آنها خطور می کند. FDA کلسیم و ویتامین D را برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان تأیید کرده است.
اما آیا کلسیم باعث  کاهش خطر شکستگی می شود؟ مطالعات متعددی به این سوال توجه کرده اند.

 جهت ارزیابی پیشگیری ثانویه از شکستگی  ناشی استئوپروز  در آزمایشی 5292 نفر در سن 70 سالگی یا بالاتر (میانگین سنی 77 سال) مورد بررسی قرار گرفتند. داوطلبان (85 درصد زن) به طور تصادفی برای دریافت یکی از   4 نوع  پروتکل مورد بررسی قرار گرفتند : این افراد  800  واحد ویتامین D3، 1000 میلی گرم کربنات کلسیم، 800 واحد ویتامین D3 به اضافه 1000 میلی گرم کربنات کلسیم یا دارونما به صورت  روزانه تا 62 ماه (دوره متوسط، 45 ماه)  دریافت کردند.

در این مطالعه هیچ تفاوت معنی داری در میزان شکستگی بین گروه ها مشاهده نشد. هم چنین در مطالعه ای دیگر با ارزیابی 2532 نفر در طول سه سال با میانگین سنی 73 سال که   59/8 درصد  خانم بودند انجام شد،  که به صورت روزانه 400 واحد ویتامین D و  1000میلی گرم کلسیم کربنات دریافت کرده بودند . در این مطالعه خطر شکستگی 16 درصد کاهش یافته بود.

این تحقیقات  حاکی از این  است که مکمل های کلسیم و ویتامین D3 می تواند شکستگی ها را حدود 16 درصد کاهش دهد.

اصرار بر مصرف بهترین مکمل کلسیم داشته باشید:
دو نوع اولیه از مکمل های کلسیم وجود دارد که شما در مکمل های غذایی خواهید دید. یکی کربنات کلسیم است. این فرم کلسیم،  که اغلب در تحقیقات بالینی مورد استفاده قرار می گیرد، ارزان تر از فرم های دیگر است و برای دریافت دوز یکسان کلسیم نیاز به کپسول کمتری دارید.

 این فرم کلسیم حداقل قابلیت جذب را دارد هر مولکول کلسیم حاوی 4 اتم کلسیم است که محکم به کربنات متصل شده است که برای جذب از طریق بدن باید از کربنات جدا شود . برای آزاد شدن کلسیم نیاز به اسید معده وجود دارد . در برخی از افراد تولید اسید معده کمتر از سن آن ها ست. 10 تا 21 درصد از افراد 60 تا 69 ساله و 31 درصد از افراد 70 تا 79 ساله و 37 درصد از افراد بالای 80 سال این مشکل را دارند.

با کاهش اسید معده و  آزاد شدن ناکافی ویتامین ها و مواد معدنی از غذاها ممکن است در معرض کمبود آنها قرار بگیرید. نشانه های کم  بودن تولید اسید معده شامل اسهال یا یبوست، نفخ شکم پس از غذا، ریزش مو در زنان، سوزش سر دل، ناراحتی و احساس سیری طولانی مدت   پس از خوردن  غذا است.

سیترات کلسیم نسبت به کربنات کلسیم جذب بهتری دارد در هر زمانی از روز حتی با معده خالی قابل مصرف است اما نسبت به کربنات کلسیم ممکن است به مصرف تعداد بیشتری از قرص ها نیاز داشته باشد.  تخمین زده شده است که  دریافت روزانه کلسیم  ازطریق رژیم غذایی حدود 800 میلی گرم است . بنابراین، برای دریافت مقدار توصیه شده از کلسیم روزانه که  1200-1600 میلی گرم در روزاست ، شما باید یک فرم از کلسیم با جذب بالا ،  مانند سیترات کلسیم،  با مقدار حدودا 400-1000 میلی گرم در روز را مصرف کنید.


ویتامین  K2  :

K4 و  K7 دو نوع ویتامین K2 هستند که در مکمل های غذایی در دسترس هستند. با این حال، اثر K7 هرگز برای کاهش شکستگی نشان داده نشده است. مصرف 45 میلی گرم روزانه ویتامین K4  در 80 درصد از موارد موجب کاهش خطر شکستگی می شود.


بور :

یک ماده معدنی مورد نیاز که در سال 1910 برای اولین بار نقش آن در رشد و نمو گیاهان شناخته شد  و در سال 1985 نیاز انسان ها به آن ثابت شد . برخی از غذاها منبع خوبی از بور هستند، از جمله گلابی، آلو، سیب، کشمش و گوجه فرنگی.

دریافت روزانه 3 میلی گرم از این ماده دفع ادراری کلسیم را کاهش می دهد. اما  نشان داده شده است که بور هرگز  به کاهش شکستگی و یا بهبود تراکم استخوان کمک نمی کند.


استرانتیوم:


 ممکن است موجب بهبود چگالی استخوان ها و کاهش خطر شکستگی شود اما ممکن است جذب کلسیم را کاهش دهد .


منیزیم :

اثر منیزیم در کاهش شکستگی هرگز نشان داده نشده است . خوردن غذاهای غنی از منیزیم و مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی با کیفیت بالا یک راه عالی برای به دست آوردن منیزیم می باشد.


ایزوفلاون موجود در سویا:

 هرگز نشان داده نشده است که  ایزوفلاون استخوان های قوی تری ایجاد کرده  و یا شکستگی ها را کاهش داده باشد.


اسید چرب امگا 3:
نوعی اسید چرب غیر اشباع می باشد که اثرات ضد التهابی دارد و در تحقیقات اثرات سودمندی بر سلامت قلب و عروق دارد اما هرگز اثر آن بر تقویت استخوان ها و کاهش خطر شکستگی نشان داده نشده است.


 این مطلب در سال 2018 توسط دکتر جان نوستادت در سایت Nutritional biochemistry   نگاشته شده است .



منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference

Osteoporosis Supplements: What Really Works


https://nbihealth.com/osteoporosis-supplements-what-really-works/..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور


توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف ویتامین ها:

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.


به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.

ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.


______________________________


محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد