بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تغذیه در کودکان اوتیسم

تغذیه در کودکان اوتیسم
کودکان اوتیستیک یا مبتلا به اختلال توجه به دلیل طیف وسیعی از مشکلاتی که دارند در حال حاضر مورد توجه بسیاری از متخصصان تغذیه و دانشمندان هستند تا بتوانند راهایی برای بهبود وضعیت سیستم بدنی پیدا کنند .

1- یبوست و اسهال و التهابات روده یکی از مشکلات مداوم در این کودکان است بسیاری از متخصصان معتقدند که رژیم غذایی بدون گلوتن و کازئین،ناراحتیهای معدی رودهای را کاهش میدهد و باعث بهبود در گوارش و بهبود در رفتار و تمرکز کودک میشود، چرا که این کودکان غالباً دارای ناراحتیهای گوارشی بوده و در اکثر موارد از مشکلاتی چون یبوست، نفخ کردن و برگشت غذا رنج میبرند و رفتارهای نابهنجار و بدرفتاری کودک تنها راه انتقال ناراحتیهای او است. آب به شکل معدنی و تصفیه شده برای جلوگیری از یبوست به مقدار زیاد توصیه میشود. همچنین آب همراه با لیمو و عسل بهترین نوشیدنی برای کودکتان میباشد.


2- مطالعات زیادی نشان دادهاند که سطوح خونی اسیدهای چرب امگا-3 در بچههای اوتیستیک پایینتر از دیگر کودکان میباشد. اسیدهای چرب امگا-3 در ماهی ، روغن ماهی،روغن کلزا ،آجیلها بخصوص گردو و سبزیجاتی مثل گیاه خرفه، اسفناج، کاهو فرنگی، شاهی، کاهو، مغز درخت نخل، آووکادو و… یافت میشوند و تحقیقات نشان دادهاند که این اسیدهای چرب ریسک بیماریهای عصبی- روانی را در بزرگسالان کاهش میدهند کمبود یا عدم تعادل اسیدهای چرب امگا- 3 ممکن است در دوران کودکی باعث تشدید بیماریهای تکاملی عصبی از جمله اختلال بیش فعالی کم توجهی، اختلال در خواندن و نوشتن کلمات علیرغم مشاهده طبیعی و تشخیص صحیح آنها، از دست دادن نسبی توانایی انجام فعالیتهای هماهنگ عضلانی و بیماریهای طیف اوتیسم شود.


3- گندم و محصولات تهیه شده از آن که حاوی گلوتن هستن مثل: انواع نان، شیرینی، بیسکویت، کلوچه، پاستا ، سمولینا مالت پروتئین های گیاهی هیدرولیز دکسترین و مالتودکسترینطعم دهنده های مصنوعی و رنگ آمیزیادویه ها ،سس سویا (مگر اینکه فاقد گندم باشد) چیپس سیب زمینی یا سیب زمینی سرخ کردهسس و سس های گوشت باید حذف و یا به شدت محدود شود و بهتر است کودک مبتلا به اوتیسم گندم را در هر شکلی از آن دریافت نکند.


4- لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، بستنی و خامه باید حذف و یا محدود شده و یا از نوع بدون کازئین آنها مصرف گردد.


5- بسیاری از مواد غذایی در وخیمتر کردن این بیماری نقش دارند. از جمله این محرکهای تغذیه ای میتوان به تمامی غذاهای آماده، کنسروها، چاشنیها، رنگهای مصنوعی، ادویهجات، فلفل قرمز، شکلات، شکر و تمام محصولات تهیه شده باآن مثل نوشیدنی ها و شیرینی جات یا حتی شیرین کنندههای مصنوعی و افزودنیها و نگهدارندهها میباشد، اشاره نمود


6- میوهها و سبزیها منبع خوب ویتامینها، مواد معدنی و آنتیاکسیدانها هستند و دارای آنزیمی میباشند که مسئول سمزدایی در بدن است که کودکان اوتیستیک فاقد آن میباشند. این مواد غذایی بهتر است به صورت خام و تازه مصرف شوند : مانند سالاد و یا تکههای خرد شده میوه یا سبزی به عنوان میانوعده .


7- مکمل امگا- 3، کلسیم و ویتامین D،، مکمل منیزیم روی، ویتامینهای گروه B جزو مکملهای لازم در گروه کودکان اوتیسمی است


8- به طور کلی این فرضیه وجود دارد که اوتیسم میتواند حاصل از بی نظمی موجود در سیستم ایمنی بدن باشد که به دنبال آن سیگنالهای مخرب و واکنشهای شیمیایی در بدن و در سلولهای سفید خون ایجاد میشود و این فرضیه وجود دارد که کودکان اوتیستیک به غذاهای مخصوصی پاسخ منفی میدهند که عمدتاً این غذاها حاوی دو پروتئین به نام گلوتن (پروتئین موجود در گندم و) و کازئین (پروتئین موجود در شیر و لبنیات) بوده و این خود باعث افزایش همان واکنشها و سیگنالهای مخرب شیمیایی در بدن شده و این سیگنالها و تغییرات شیمیایی در بدن مسئول ناهنجاریهای مغزی و رفتاری حاصله در کودکان اوتسیتیک میباشد. پس میتوان نتیجه گرفت که نوع غذا در بهبود و یا وخامت بیماری موثر میباشد.

*************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از وبسایت پزشک انلاین 

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد