بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مصرف ویتامین C می تواند از ابتلا به سرطان سر و گردن جلوگیری کند

مصرف ویتامین C می تواند از ابتلا به سرطان سر و گردن جلوگیری کند

به سرطان های حفره دهان، غدد بزاقی، سینوس های اطراف بینی و حفره بینی، حلق، حنجره و عقده های لنفاوی قسمت فوقانی گردن به طور کلی سرطان های سر و گردن اطلاق می شود.لازم به ذکر است سرطان های چشم و تیروئید همراه با جمجمه ، پوست ، عضلات و استخوان های سر و گردن در گروه سرطان های سر و گردن قرار نمی گیرند.

محققان در مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت هلند پی بردند که ویتامین C که به وفور در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را کاهش دهد. این ویتامین در سرطان های حفره دهان تاثیر بیشتری دارد. این مطالعه همچنین بیان می کند  که ویتامین E نیز ممکن است  باعث جلوگیری از این نوع سرطان شود.

از منابع مهم ویتامینE می توان به آجیل، اسفناج، گوجه فرنگی و فلفل دلمه اشاره کرد. سرطان سر و گردن جزء هفتمین و از شایع ترین سرطان ها در جهان است و هر ساله بیش از هزار نفر به این سرطان مبتلا می شوند. سرطان حفره دهان شایع ترین نوع سرطان سر و گردن، در برخی نواحی جهان است .لازم به ذکر است که این نوع از سرطان در مردان شایع تر است.

بر اساس مطالعه کوهورت در هلند با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها در  سال 1986 تا 2015 نشان داده شد، که بیش از 120هزار  شهروند هلندی در محدوده سنی 55 تا 69 سال مبتلا به سرطان حفره دهان می باشند. علاوه بر بررسی ارتباط بین مصرف میوه ها و سبزیجات و انواع مختلف سرطان های سر و گردن، محققان نقش مواد مغذی خاص دیگری را نیز مورد مطالعه قرار دادند.

در میان مطالعات دیگر نیز نشان داده شده که مصرف بالای موادغذایی سرشار از ویتامین C  خطر ابتلا به سرطان لب و دهان و  انواع مختلف سرطان سر و گردن را کاهش داده است. همچنین نتایج نشان می دهد که ویتامین E نیز ممکن است نقش مهمی  در جلوگیری از پیشرفت این نوع  سرطان داشته باشد.این نتایج ، از طریق ویتامین های موجود در مواد غذایی بدست آمده است و از مکمل ها استفاده نشده است.

دکتر لئو اسکاتن، دانشیار اپیدمیولوژی سرطان می گوید: "با کمک شواهد علمی، و مطالعاتی که تا به حال انجام گرفته است به ارتباط مصرف میوه و سبزیجات با خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان سر و گردن از جمله سرطان حفره دهانی می توان پی برد. مطالعات زیادی نیاز است تا بتوانیم مکانیسم این ارتباط را درک کنیم، اما این یافته ها امیدی برای جلوگیری از این نوع سرطان را در ما زنده نگه می دارد. "

مدیر جهانی بودجه  تحقیقات سرطان نیز می گوید: نوع سبک زندگی ما برای جلوگیری از سرطان اهمیت دارد.
بررسی دانشمندان نشان می دهد که اغلب موارد سرطان دهان ،گلو و حنجره در کشورهای غربی را می توان با عدم مصرف سیگار، الکل و خوردن یک الگوی غذایی سالم پیشگیری کرد.

*************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 

ترجمه وتخلیص: الهام طریقی
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد