بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

پوکی استخوان: خطرات و روش های درمان

پوکی استخوان: خطرات و روش های درمان
1-پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان (Osteoporosis)  وضعیتی است که با کاهش تراکم استخوان، کاهش قدرت و در نتیجه ایجاد استخوان های شکننده همراه است. پوکی استخوان به معنای واقعی کلمه به استخوان غیر طبیعی متورم منجر می شود که مانند یک اسفنج فشرده شده است. این اختلال اسکلت استخوان را تضعیف می کند و شکستگی های مکرر (شکستگی در استخوان ها) ایجاد می شود. استئوپنیا (Osteopenia) نیز، طبق تعریف، وضعیتی استخوانی است که در آن تراکم کمی کمتر از استخوان طبیعی است، اما نه به میزان پوکی استخوان.

استخوان عادی از پروتئین، کلاژن و کلسیم تشکیل شده است که تمام آنها قدرت استخوانی را به همراه دارد. استخوان هایی که تحت تاثیر پوکی استخوان قرار دارند می توانند با آسیب های نسبتا جزئی که معمولا باعث شکستگی استخوان نمی شوند، بشکنند. ستون فقرات، ناحیه کمر، دنده ها و مچ ها، مناطق شایع شکستگی های استخوانی ناشی از پوکی استخوان هستند، اگر چه شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان در تقریبا هر استخوان اسکلتی رخ می دهد.


2-عوامل ایجاد کننده پوکی استخوان و عوامل خطر آن چیست؟


عوامل زیر سبب افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شوند:
•    جنسیت زن
•    نژاد قفقازی یا آسیایی
•    استخوان بندی نازک یا لاغراندامی
•    سابقه ارثی پوکی استخوان (به عنوان مثال، داشتن یک مادر با شکستگی لگن استئوپورتیک، خطر ابتلا به شکستگی لگن را دو برابر می کند)
•    سابقه شکستگی به عنوان یک بزرگسال
•    مصرف سیگار
•    مصرف الکل بیش از حد
•    ورزش نکردن
•    رژیم غذایی کم-کلسیم
•    تغذیه نامناسب و سلامت کلی ضعیف، به خصوص در زمینه التهاب مزمن یا بیماری روده
•    سوء جذب (مواد مغذی به درستی از سیستم دستگاه گوارش جذب نمی شود) ناشی از بیماری های روده ای مانند سل ریوی که می تواند به بیماری های پوستی مرتبط باشد، از جمله dermatitis herpetiformis
•    سطوح پایین استروژن در زنان (که ممکن است در یائسگی یا با حذف زودرس هر دو تخمدان با جراحی رخ دهد)
•    سطح پایین تستوسترون در مردان (هیپوگنادیسم)
•    شیمی درمانی که به دلیل اثرات سمی آن بر تخمدان می تواند یائسگی اولیه را ایجاد کند
•    آمنوره (از دست دادن دوره قاعدگی) در زنان جوان با استروژن کم و پوکی استخوان همراه است؛ آمنوره می تواند در زنان که تمرینات ورزشی بسیار شدید انجام می دهند و در زنان با چربی بسیار کم بدن (به عنوان مثال، زنان مبتلا به anorexia nervosa) نیز رخ دهد.
•    التهاب مزمن، به علت آرتریت مزمن التهابی یا بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید یا بیماری های کبدی
•    عدم تعادل، مانند پس از سکته مغزی، یا از هر شرایطی که در راه رفتن مداخله ایجاد می کند
•    هایپرتیروئیدیسم، یک بیماری که در آن بیش از حد هورمون تیروئید توسط غده تیروئید تولید می شود و یا مصرف داروی هورمون تیروئید
•    هایپرپاراتیروییدیسم یک بیماری است که در آن، تولید هورمون پاراتیروئید توسط غده پاراتیروئید، غده کوچک که در نزدیکی یا درون غده تیروئید قرار دارد، بیشتر می شود. به طور معمول، هورمون پاراتیرویید، سطح کلسیم خون را به طور جزئی از طریق خارج کردن کلسیم اضافی از استخوان حفظ می کند. در هیپرپاراتیروئیدیسم درمان نشده، هورمون پاراتیرویید بیش از حد باعث خارج شدن کلسیم از استخوان می شود که می تواند منجر به پوکی استخوان شود.
•    هنگامی که ویتامین D کم است، بدن نمی تواند مقادیر کافی کلسیم از رژیم غذایی را برای جلوگیری از پوکی استخوان جذب کند. کمبود ویتامین D می تواند ناشی از کمبود رژیم غذایی، کمبود نور خورشید یا عدم جذب روده باشد، از جمله در سل ریوی و سیروز صفراوی اولیه.


3-علائم و نشانه های پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان می تواند بدون هیچ نشانه ای برای دهه ها وجود داشته باشد زیرا پوکی استخوان علائمی را تا شکستگی استخوان ایجاد نمی کند. علاوه بر این، برخی از شکستگی های استخوانی ناشی از پوکی استخوان نیز ممکن است سالیان طولانی مخفی بمانند، زیرا علایمی ایجاد نمی کنند. بنابراین، بیماران ممکن است از پوکی استخوان خود آگاه نباشند تا زمانی که از شکستگی دردناک رنج ببرند. علائم همراه با شکستگی های پوکی استخوان معمولا درد است؛ محل درد بستگی به محل شکستگی دارد. علائم پوکی استخوان در مردان شبیه علائم پوکی استخوان در زنان است.

شکستگی ستون فقرات می تواند درد شدید "نوار مانند" را که از پشت به طرف بدن جاری می شود، ایجاد کند. در طول سالها، شکستگی های مکرر ستون فقرات می تواند منجر به کمر درد مزمن و همچنین خمیده شدن و/ یا انحراف ستون فقرات به دلیل سقوط مهره ها شود.


4-پیامدهای پوکی استخوان چیست؟

شکستگی های استخوانی ناشی پوکی استخوان باعث درد، کاهش کیفیت زندگی، روزهای کاری کم و معلولیت هستند. تا 30 درصد  از بیماران مبتلا به شکستگی لگن نیاز به مراقبت های پرستاری در منزل دارند. در بیماران سالمند می تواند پنومونی و لخته های خون را در رگ های پا ایجاد کنند که می تواند در طولانی مدت به علت زمین گیر شدن پس از شکستگی لگن به رگ های ریه ها منتقل شود. پوکی استخوان حتی با افزایش خطر مرگ مرتبط است.

حدود 20 درصد از زنان مبتلا به شکستگی لگن در سال بعد به عنوان یک نتیجه غیر مستقیم از شکستگی می میرند. علاوه بر این، هنگامی که یک فرد یک شکستگی ستون فقرات را به علت پوکی استخوان تجربه کرده است، در آینده نزدیک (چند سال آینده) خطر ابتلا به چنین شکستگی دیگری را دارد. حدود 20 درصد از زنان بعد از یائسگی که شکستگی مهره دارند، از یک شکستگی استخوان مهره جدید در سال بعد رنج می برند.


5-درمان پوکی استخوان چیست و چه راههای می تواند مانع از پوکی استخوان شود؟


•    ورزش، ترک سیگار و کاهش الکل
•    مصرف مکمل های کلسیم
•    مصرف ویتامین D کافی


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:

Source & Reference


Osteoporosis, Causes, Symptoms, Signs, Treatment and Diet

www.medicinenet.com..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور


توصیه مهم مکمل شناسی در مورد خرید و مصرف ویتامین ها:

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.


به موازات نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات، ممکن است مطالعات دیگری وجود داشته باشد که نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. لذا این مطالب بهیچ وجه نمی تواند دلیلی بر توصیه مصرف خودسرانه مکمل های غذایی برای بیماران داشته باشد و بهمین دلیل هیچ متن اینترنتی نباید جایگزین توصیه پزشک لحاظ شود.

ضمن اینکه توجه داشته باشید بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه ها هستند.


______________________________




بسته های ویژه خبری :

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد