بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نفع سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش غذاهای فرموله بیمارستانی است، دکتر بابک عمرانی راد

 دکتر بابک عمرانی راد

نفع سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش غذاهای فرموله بیمارستانی  است

**************************************************************

 

تفاوت تغذیه انترال و پانترال در چیست و هرکدام در چه شرایطی برای بیمار تجویز می‌شود؟

اپیتلیوم روده‌ای به‌عنوان مانعی در برابر تهاجم میکروارگانیسم‌های پاتوژن است و عملکرد حفاظتی مخاط روده، با مصرف و فراوری مواد غذایی حجیم در طول لوله گوارش حفظ می‌شود؛ بنابراین تأمین تغذیه بیمار از راه روده‌ای نه‌تنها به حمایت تغذیه‌ای از ارگان حیاتی بدن کمک می‌کند بلکه مکانیسم دفاعی میزبان در برابر عفونت‌های مهاجم را نیز موردحمایت قرار می‌دهد.

استراحت مطلق روده‌ای، موجب آتروفی پیش‌رونده و تخریب مخاط روده‌ای می‌شود. این اثر که پس از چند روز استراحت روده‌ای ظاهر می‌شود با استفاده از تغذیه پارنترال (وریدی) قابل‌پیشگیری نیست.

بنابراین تلاش پزشکان بر این اصل استوار است که در اسرع وقت تغذیه انترال را برای بیماران شروع کنند. البته مواردی همچون انسداد کامل گوارشی یا ایلئوس، اسهال شدید و غیرقابل‌کنترل، فیستول روده‌ای، ایسکمی روده‌ای، پانکراتیت حاد، شوک کاردیوواسکولار و عدم تحمل بیمار موجب می‌شود جهت تأمین کالری و سایر مواد نیاز بدن از روش تغذیه پارانترال استفاده کرد.

 


آیا غذاهای دست‌ساز و آشپزخانگی می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای بیماران بدحال که امکان بلع ندارند را تأمین کند؟
استفاده از غذاهای آشپزخانه که متأسفانه در کشور ما شیوع زیادی دارد عوارض زیادی دارد. عدم تخمین دقیق کالری ماده غذایی، احتمال آلودگی میکروبی، اعمال سلیقه‌های فردی وعدم امکان تهیه محلول مناسب برای بیماران با شرایط متابولیک خاص در اکثریت مراکز درمانی کشور باعث می‌شود که این روش تغذیه‌ای برای استفاده در بیماران بدحال مناسب نباشد.

 



چرا در برخی مراکز آی سی یو از غذاهای فرموله استفاده نمی‌شود؟
تلاش همکاران اینتنسیویست در بخش‌های مراقبت‌های ویژه استفاده از فرموله‌هاست؛ اما متأسفانه عدم دسترسی به فرموله‌های مناسب در تمام مراکز و همچنین قیمت بالای این محصولات و عدم توانایی بیماران و عدم همکاری برخی بیمارستان‌ها برای تهیه این مواد موجب اختلال در مصرف همه‌جانبه می‌شود.

 


آیا استفاده از غذاهای فرموله برای بیماران صرفه اقتصادی هم به دنبال خواهد داشت؟

قطعاً رساندن مواد غذایی و معدنی مناسب به بیماران، تأمین کالری کافی برای آنان و حفظ بالانس متابولیک و انرژی بیماران، تأثیر به سزایی در روند درمانی و بهبود بیماران داشته و می‌تواند علاوه بر اینکه مدت استفاده از دستگاه‌های کمکی قلبی تنفسی را کاهش دهد، احتمال ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی را نیز به‌طور چشمگیری کم کند.

درنتیجه مدت اقامت بیماران در بیمارستان را کم کرده و علاوه بر کاهش درد و رنج بیماران، موجب کاهش هزینه‌های درمانی برای بیمار، بیمارستان و حتی سازمان‌های بیمه‌گر می‌شود.

 


چرا علی‌رغم اینکه غذاهای فرموله می‌تواند موجب کاهش بار مالی سازمان‌های بیمه‌گر شود، ولی آن‌ها تمایلی به تحت پوشش قرار دادن آن‌ها ندارند؟

متأسفانه بیمه‌ها به فرموله‌های تغذیه‌ای به‌عنوان مکمل غذایی نگاه می‌کنند. این در حالی است که فرموله‌ها هرچند به جهت تأمین کالری و مواد لازم برای بدن هستند و در دسته‌بندی غذا جای می‌گیرند ولی به‌عنوان عاملی جهت تسریع بهبود و درمان بیماران نقشی هم‌وزن دارو، ایفا می‌کنند.

ضمن اینکه نگاه سازمان‌های بیمه‌گر در کشور ما یک نگرش بلندمدت نیست. همین مسئله باعث عدم‌حمایت بیمه‌ای شده و به علت قیمت نسبتاً بالای این مواد امکان استفاده از آن برای عموم جامعه و خصوصاً اقشار آسیب‌پذیر و کم درامد وجود ندارد.




نگرش جهانی به غذاهای فرموله بیمارستانی چگونه است؟
استفاده از این فراورده‌ها در اکثر کشورهای پیشرفته و حتی در کشورهای درحال‌توسعه به‌عنوان یک ضرورت و اصل جدایی‌ناپذیر در درمان بیماران بدحال پذیرفته‌شده و سازمان‌های بیمه‌گر آن‌ها را تحت پوشش قرار داده‌اند.

 


سخن پایانی؟ آن‌ها باید به نظر متخصصان و کادر درمانی مبنی بر این‌که این فراورده‌ها برای درمان و بهبود بیماران ضروری و شاید حیاتی هستند و نمی‌توان به آن‌ها نگاه فانتزی و مکمل داشت، ایمان بیاورند و حداقل به‌منظور کاهش هزینه‌های خودشان، نقش این فراورده‌ها را رصد کنند.

************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از نشریه درمان یاب  


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد