بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کارایی سیب زمینی در بهبود وضعیت ویتامین های A و E

کارایی سیب زمینی در بهبود وضعیت ویتامین های A و  E
سیب زمینی سومین غذای گیاهی پرمصرف توسط انسان است. غده های سیب زمینی غنی از نشاسته و ویتامین C است اما نشان داده شده است که حاوی مقادیر  کم یا ناچیز برخی از ریزمغذی های مهم همچون ویتامین E و پروویتامین A نیز هست.

سیب زمینی با استفاده از باکتری هایی که بر روی بتاکاروتن آن تاثیر دارند مورد عمل قرار گرفته و به سیب زمینی طلایی (golden potato) تبدیل می شود که در آن کاروتنویید های پروویتامین A (آلفا و بتاکاروتن) و زانتوفیلها جاسازی شده اند.

در مطالعه ای که اخیرا توسط محققان ایتالیایی و امریکایی انجام شد، میزان کاروتنویید ها و ویتامین E (به فرم آلفاتوکوفرول) و میزان در دسترس بودن این ریزمغذی ها در دو نوع سیب زمینی وحشی و سیب زمینی طلایی بصورت آب پز شده مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج بدست آمده نشان داد سیب زمینی طلایی حاوی 91 میکروگرم کاروتن پروویتامین A در هر گرم خود است، سطح برخی ترکیبات همچون زانتوفیلها در آن افزایش یافته و همچنین حاوی 78 میکروگرم ویتامین E در هر گرم خود است.

همچنین ارزیابی میزان در دسترس بودن این ریزمغذی ها نشان داد، مصرف حدود 150 گرم از سیب زمینی طلایی آب پز شده می تواند حدود 42 درصد از معادل نیاز روزانه رتینول برای کودکان و معادل 23 درصد آن برای زنان در سنین باروری را فراهم کند.

علاوه بر این مشخص شد مصرف این مقدار از سیب زمینی طلایی آب پز شده می تواند 34 درصد از نیاز روزانه ویتامین E برای کودکان و 17 درصد از نیاز روزانه این ویتامین برای زنان در سنین باروری را فراهم کند.

نتایج این تحقیق در تاریخ 8 نوامبر 2017 در مجله PLoS ONE به چاپ رسید.



راهنمای منابع و رفرنس های مکمل شناسی:

Source & Reference

Potential of golden potatoes to improve vitamin A and vitamin E status in developing countries

PLoS ONE12(11): e0187102. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0187102, Published: November 8, 2017...

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد


______________________________





بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد