بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

سلامت جنسی: اختلالات متابولیکی در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

سلامت جنسی: اختلالات متابولیکی در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
سلول های گرانولوزا در تکامل فولیکول های تخمدان نقش مهمی را در مسیر ایجاد تخمک ها ایفا می کنند. این سلول ها مسئولیت تأمین چندین عناصر غذایی و متابولیکی را که پیش از تخمک گذاری و همچنین برای اطمینان از بلوغ موفقیت آمیز و رشد جنین بعد از آن لازم است به عهده دارند.

اگر چه هورمون تحریک کننده فولیکول  (FSH)یک هورمون کارا و ضروری برای رشد و بلوغ فولیکولها می باشد، اما مسیرهای متابولیکی در سلول های گرانولوزا پیش از تخمک و اختلالات آنها در شرایط سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هنوز کاملا شناخته نشده است.

در مطالعه ای که اخیرا توسط یک محقق هندی انجام شد این موضوع تا حدودی مورد بررسی قرار گرفت.

هدف از این مطالعه کشف و بررسی پروتئین هایی بود که در ارتباط متقابل بین FSH و مسیرهای سیگنالینگ انسولین- IGF1 نقش دارند. همچنین اختلالات آنها بر روی متابولیسم گلوکز در سلول های گرانولوزا در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بررسی شد. هدف این تحقیق در واقع بررسی نقش گیرنده های انسولین (IRS2 و IRS1) در مسیرهای سیگنالینگ FSH در سلولهای گرانولوز پیش تخمک در زنان نرمال و زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  بود.

در این مطالعه ، 48 زن نرمال و 30 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مورد ارزیابی قرار گرفتند. سلول های گرانولوزا  از تخمدان آنها برای عمل IVF جدا گردید و بررسی بیان mRNA و همچنین کاهش بیان IRS-2 ،AKT  وPI3-کیناز از طریق siRNA انجام گرفت.

نتایج نشان داد ، بیان IRS-1 و IRS-2 در  سلول های گرانولوز انسان و موش توسط راه های مختلف سیگنالینگ توسط FSH تحریک می شود. همچنین مشخص شد بیان IRS-2 تحت تاثیر FSH  بصورت وابسته به مسیرسیگنالینگ CAMP/ PKA می باشد.

بررسی ها نشان داد FSH  به ویژه بیان IRS-2 در سلول های گرانولوز انسان  و موش را افزایش می دهد. براساس نتایج بدست آمده FSH  برای  القاء IRS-2  و فعال شدن مسیر های -PI3کیناز،   Akt و متابولیسم گلوکز در سلول های گرانولوز حیاتی و ضروری بود.

همچنین مشخص شد بیان IRS-2 توسط FSH در سلول های گرانولوز در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  دچار اختلال شده است و سطح نرمال IRS-1 برای حفظ عملکرد فولیکولها در این زنان مناسب نمی باشد.

بنابراین، این مطالعه نشان می دهد IRS-2  به عنوان مهمترین فاکتور  در شرایط سندرم تخمدان پلی کیستیک  نقش دارد. در این مطالعه مشخص شد که  نقص مولکولی در عملکرد FSH  در سلولهای گرانولوز زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  می تواند باعث کند شدن متابولیسم گلوکز و رشد فولیکول های بدن شود که این قضیه می تواند منجر به ناباروری در این زنان شود.

به طور خلاصه، این نتایج از قابلیت درمانی IRS-2 درمدیریت ناباروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  حمایت می کند.

این مطالعه در بخش بیوتکنولوژی دانشگاه دهلی هند انجام گرفت و در سال 2016 در مجله Int J Fertil Steril به چاپ رسید.


راهنمای منابع و رفرنس های مکمل شناسی:

Source & Reference

Role of FSH in Metabolic Disturbances in Polycystic Ovary Syndrome

Int J Fertil Steril, Vol 10, Suppl 1, Summer 2016, 19.
..

تهیه شده در گروه ترجمه و تحریریه سایت مکمل شناسی/منصور

مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد


______________________________




پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد