بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

سلامت جنسی: تاثیر گرده خرما بر شکل و پارامترهای اسپرم

سلامت جنسی: تاثیر گرده خرما بر شکل و پارامترهای اسپرم
تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از گیاهان دارویی دارای خواص جالبی هستند که از گذشته های بسیار دور مورد توجه بوده اند. اما دانستن اینکه این گیاهان دارویی واقعا تاثیرات مثبتی بر سلامتی و درمان بیماری ها دارند یا خیر هنوز نیاز به شواهد علمی بیشتری دارد.

به عنوان مثال از گذشته های بسیار دور از گرده خرما به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان ناباروری مردان استفاده شده است. اما شواهد علمی در مورد کارایی آن هنوز اندک است.

در مطالعه ای که اخیرا توسط محققان ایرانی انجام شد، تاثیرات مصرف خوراکی گرده خرما بر پارامترهای اسپرم در مردان نابارور مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق بالینی، 30 مرد غیرسیگاری عقیم که مشکل آنها با استفاده از عمل جراحی حل نشده بود ثبت نام شدند.  نرخ بارداری در این افراد 16/6 درصد بود. این افراد به مدت 2 ماه با استفاده از گرده خرما تحت درمان قرار گرفتند. 7 گرم از گرده خرما در شیر حل شده و بصورت سه بار در هفته به این افراد داده شد. نمونه های منی این افراد قبل و بعد از گذراندن دوره درمان گرفته شده و آنالیز و مقایسه شد.

نتایج بدست آمده حاکی از این بود که تعداد اسپرم ها در نمونه منی این افراد بعد از گذراندن دوره درمان افزایش قابل توجهی داشته است. براساس نتایج تعداد اسپرم ها به حدود 2 برابر افزایش یافته بود.

علاوه بر این درصد میانگین تحرک اسپرم در این افراد که قبل از دوره درمان 14/69 درصد بود، بعد از گذراندن دوره درمان به 24/01 درصد افزایش پیدا کرد.

اما بهبود چشمگیری در شکل طبیعی اسپرم ها حاصل نشد.

این نتایج نشان می دهد مصرف عصاره خرما به مدت 2 ماه می تواند باعث بهبود در تعداد اسپرم ها و تحرک آنها در مردان نابارور شود. این تاثیرات می تواند تا حد زیادی باروری این بیماران را بهبود بخشد.

نویسندگان این مقاله پیشنهاد کردند که تحقیقات بیشتری در مورد مکانیسم تاثیر گرده خرما بر درمان ناباروری مردان و نیز کارایی آن در مقیاس های بالاتر انجام شود.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شد و در سال 2016 در مجله Int J Fertil Steril به چاپ رسید.


منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

The Effect of Date Palm Pollen on Morphology of Sperm Parameters

Int J Fertil Steril, Vol 10, Suppl 1, Summer 2016, 44...

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، گرده خرما، باروری، مکمل ورزشی، ورزشکار، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، ویتامین گروه ب، ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، آنتی اکسیدان، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، داروخانه آنلاین، داروخانه، خرید قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری، شربت کودکان، تقویت کودکان، سوء تغذیه کودکان، خستگی مفرط، نشاط، داروخانه های گیاهی، داروخانه های سنتی، اتحادیه، مکمل های ویتامینی، خرید قرص، تهیه شربت، تقویتی، ورزشی، پروتئین، گیاهان دارویی، منابع علمی، آنلاین، مکمل شناسی،

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد