بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

بررسی پارامترهای آهن و هپسیدین در کودکان مبتلا به انواع مختلف کم خونی

بررسی پارامترهای آهن و هپسیدین در کودکان مبتلا به انواع مختلف کم خونی
کم خونی ناشی از بیماری های مزمن و کم خونی ناشی از کمبود آهن دو مورد از شایع ترین نوع کم خونی ها هستند که خصوصیات مرتبط با هم و مشترک زیادی دارند.

هپسیدین به عنوان فرم جدیدی از نشانگرهای بیوشیمیایی که برای ارزیابی وضعیت آهن بکار می رود، یک تنظیم کننده هومئواستاتیک متابولیسم آهن است.

در مطالعه ای که به تازگی توسط محققان هندی انجام شد، نقش هپسیدین و سایر پارامترهای مرسوم آهن در دست یابی به وضعیت آهن در کودکان مبتلا به کم خونی ناشی از بیماری های مزمن و کم خونی ناشی از کمبود آهن مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق بررسی هایی بر روی 30 کودک مبتلا به کم خونی ناشی از بیماری های مزمن، 30 کودک مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن و همچنین 30 کودک سالم به عنوان گروه کنترل انجام شد.

در تمام کودکان این آزمایشات انجام شد: شمارش کامل خون با اسمیر محیطی، پروتئین واکنشی- C سرم، اینترلوکین-6 سرم، بررسی های وضعیت آهن، گیرنده ترانسفرین محلول سرم (sTfR) و هپسیدین سرم.

نتایج بدست آمده نشان داد میانگین غلظت هپسیدین سرم در بیماران مبتلا به کم خونی ناشی از بیماری های مزمن به شکل چشمگیری بیشتر از کودکان مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن و همچنین کودکان سالم است.

همچنین در مقایسه با کودکانی که فقط مبتلا به کم خونی ناشی از بیماری های مزمن بودند، غلظت هپسیدین سرم در کودکان مبتلا به این نوع کم خونی که کمبود آهن نیز داشتند به مراتب کمتر بود.

این داده ها نشان می دهد که اندازه گیری هپسیدین می تواند یک ابزار مفید برای تمایز بین کم خونی ناشی از بیماری های مزمن و کم خونی ناشی از کمبود آهن و همچنین برای تشخیص کمبود آهن در کودکان مبتلا به کم خونی ناشی از بیماری های مزمن باشد.

این تشخیص می تواند برای انتخاب روش های درمانی مناسب برای هر کدام از بیماری های فوق سودمند باشد.

نتایج این مطالعه در تاریخ 30 سپتامبر 2017 در مجله Blood Research به چاپ رسید.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Hepcidin and iron parameters in children with anemia of chronic disease and iron deficiency anemia

Blood Res 2017; 52(3): 212-217, Published online: September 30, 2017...

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، آهن، هپسیدین، کم خونی، هومئواستاتیک، بیماری مزن، ترانسفرین، مکمل ورزشی، ورزشکار، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، ویتامین گروه ب، ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، آنتی اکسیدان، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، داروخانه آنلاین، داروخانه، خرید قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری، شربت کودکان، تقویت کودکان، سوء تغذیه کودکان، خستگی مفرط، نشاط، داروخانه های گیاهی، داروخانه های سنتی، اتحادیه، مکمل های ویتامینی، خرید قرص، تهیه شربت، تقویتی، ورزشی، پروتئین، گیاهان دارویی، منابع علمی، آنلاین، مکمل شناسی،

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصو
بسته های ویژه خبری :

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد