بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

داروهای ضدچاقی تایید شده توسط FDA در امریکا

داروهای ضدچاقی تایید شده توسط FDA در امریکا
چاقی در حال تبدیل شدن به یک تهدید در حال رشد در اکثر جوامع است و درمان آن با چالش های زیادی روبرو بوده است.

در سال های اخیر فروش چندین مورد از داروهای ضدچاقی در فروشگاهها توقیف شده است چرا که عوارض جانبی متعددی برای آنها تایید و گزارش شده است.

پس از سالها وقفه در زمینه تایید داروهای ضدچاقی، اخیرا سازمان غذا و داروی امریکا چند مورد از داروهای ضدچاقی را تایید کرده است.

اکثر این داروها بصورت خوراکی مصرف می شوند و فقط یکی از آنها بصورت تزریق زیرجلدی مصرف می شود.

در مطالعه ای که اخیرا توسط محققان امریکایی به چاپ رسید، کارایی، عوارض جانبی و مکانیسم عملکرد 5 داروی ضدچاقی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی امریکا مرور شد. این داروها موارد زیر هستند:


1-اورلیستات (Orlistat)

اورلیستات تنها داروی ضد چاقی تایید شده توسط FDA تا سال 2012 بود. این دارو در ابتدا در سال 1990 تایید شده بود؛ از سال 2007، این دارو به عنوان یک داروی بدون نسخه در ایالات متحده در دسترس است.

این دارو به عنوان یک مهارکننده لیپاز عمل می کند.

این دارو در ایران عمدتاً با نام تجاری لیپونیل (Liponile) و در بسیاری از کشورها با نام تجاری Xenical عرضه می ‌شود.

این دارو مهارکننده قوی آنزیم چربی ها (لیپاز: به عنوان اصلی ‌ترین آنزیم هضم و گوارش چربیها ) است . لذا مصرف اورلیستات سبب عدم هضم چربی می ‌شود . نتیجه چنین امری دفع چربی گوارش نیافته ( هضم نشده) است . با این روش اورلیستات سبب کاهش کالری دریافتی و بنابراین لاغری می ‌شود.

عوارض اولیه مصرف اورلیستات شامل موارد زیر است :
۱ ) مدفوع روغنی شکل ( چرب )
۲ ) بی اختیاری مدفوع
۳ ) تکرر اجابت مزاج
۴ ) نفخ شکم
۵ ) شواهدی به دست آمده که مصرف طولانی مدت اورلیستات سبب بروز سرطان کولون ( روده بزرگ ) می‌گردد .


2-لورکاسرین (Lorcaserin)

لورکاسرین یک آگونیست برای سروتونین یا 5-هیدروکسی تریپتامین است. سروتونین در تنظیم اشتها و رفتار مرتبط با مصرف غذاها نقش دارد. لورکاسرین بطور گزینش پذیر گیرنده های 5-هیدروکسی تریپتامین را فعال کرده و از این طریق مصرف چربی و کالری را کنترل می کند.


3-فنترامین/توپیرامات (Phentermine/Topiramate)

این دارو تلفیقی از یک محرک غیر اختصاصی سیناپسی نورآدرنالین، دوپامین و رهاکننده سروتونین (فنترامین) و یک داروی ضدتشنج است که کانالهای سدیم متوقف می کند، گیرنده های گلوتامات و آنژیو هیدروز کربنیک را تقویت می کند و فعالیت γ آمینوبوتیرات (توپیرامات) را نیز تقویت می کند.

شایع ترین عوارض جانبی این دارو عبارتند از دهان خشک، پارستزی، یبوست، بی خوابی و سرگیجه.


4-نالترکسون/بوپروپیون (Naltrexone/bupropion)

نالترکسون/ بوپروپیون توسط FDA در سال 2014 تأیید شد. مکانیسم عمل این ترکیب دارویی به طور کامل درک نشده است. نالترکسون یک آنتاگونیست گیرنده مهاری است و برای اعتیاد به مواد مخدر و الکل استفاده می شود. بوپروپیون ضد افسردگی است که برای افزایش تدریجی مصرف دخانیات و کاهش وزن مفید است.

این ترکیب میزان بالاتری از کاهش وزن را نسبت به اورلستات داشته و عوارض جانبی آن نیز کمتر است.


5-لیراگلوتاید (Liraglutide)

لیراگلوتاید نوعی داروی تزریقی است که سبب کاهش وزن شده و تاثیرات مخرب بر بدن انسان نخواهد داشت. این دارو از طریق ارسال پیام سیر شدن به مغز سبب کاهش ده درصدی مصرف مواد غذائی شده و در نتیجه وزن فرد مصرف کننده، در حدود هشت و نیم کیلو در سال کاهش می یابد.

این دارو همچنین سبب کاهش فشار خون و کلسترول شده و از بروز دیابت نیز جلوگیری می کند.

پزشکان در مورد این داروی جدید اعلام کرده اند که استفاده از این داروی تزریقی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار ساده تر از روند فرسایشی و دشوار محاسبه کالری مواد غذائی و رژیم و ورزش است.

شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده برای آن تهوع، هیپوگلیسمی، اسهال، یبوست، استفراغ، سردرد، کاهش اشتها، دیسپپسی، خستگی، سرگیجه، درد شکم و افزایش لیپاز است.


.

منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

FDA-Approved Anti-Obesity Drugs in the United States

The American Journal of Medicine, Volume 129, Issue 8, August 2016, Pages 879.e1-879.e6..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، چاقی، کاهش وزن، تناسب اندام، فشار خون، کلسترول، یبوست، مکمل ورزشی، ورزشکار، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، ویتامین گروه ب، ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، آنتی اکسیدان، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، داروخانه آنلاین، داروخانه، خرید قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری، شربت کودکان، تقویت کودکان، سوء تغذیه کودکان، خستگی مفرط، نشاط، داروخانه های گیاهی، داروخانه های سنتی، اتحادیه، مکمل های ویتامینی، خرید قرص، تهیه شربت، تقویتی، ورزشی، پروتئین، گیاهان دارویی، منابع علمی، آنلاین، مکمل شناسی،

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد