بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مشکلات ناخن ها و افتادن ناخن ها

مشکلات ناخن ها و افتادن ناخن ها

چرا ناخن ها می افتند؟

شایع ترین علتی که باعث افتادن ناخن ها می شود:

پسوریازیس، قارچ‌های ناخن، اگزمای ناخن، عفونت‌های میکروبی زیر ناخن و زگیل زیر ناخن

عوارض افتادن ناخن ها:

افتادن ناخن باعث می شود که شرایط برای رشد قارچ ها و باکتری ها در محل فراهم شود.

درمان افتادن ناخن:

معمولا درمان افتادن ناخن ها سخت است و بسته به عمل ایجاد کننده آن متفاوت می باشد. در صورتی که افتادن ناخن ناشی از بیماری های پوستی باشد باید آن بیماری درمان شود. درصورتی که افتادن ناخن ناشی از پرکاری تیروئید باشد باید پرکاری تیروئید کنترل شود. اگر قارچ ها و باکتری ها عامل افتادن ناخن هستند باید بیماری قارچی یا باکتریایی درمان شود.

آشنایی با ساختار ناخن:

ساختمان ناخن ها از بستر ناخن متشکل از رگ های خونی ، اعصاب و رنگدانه ها می باشد. بعد از آن ورقه ناخن می باشد که در واقع قسمت قابل رویت ناخن است. ساختار بعدی از ناخن می توان به لانولا اشاره کرد که در واقع قسمت سفید رنگ هلالی انتهای ناخن می باشد. کوتیکول نیز لایه ای است که بین ناخن و پوست انگشت قرار دارد.

چند نکته جالب درمورد رشد ناخن ها:

ناخن ها به طور طبیعی ۰.۱ میلی متر در روز، ۳ میلی متر در ماه رشد می کند. ناخن انگشتان دست سریع تر از ناخن های انگشتان پا رشد می کنند. سرعت رشد ناخن ها در تابستان بیشتر از زمستان است.

انواع مشکلات مرتبط با ناخن ها:

لکه های سفیدرنگ بر روی ناخن ها گوشه کردن ناخن ها ناخن های شیاردار قاشقی شدن ناخن ها حفره بر روی ناخن ها ناخن های فرو رفته در گوشت خشکی ناخن ها شکاف ناخن ها افتادن ناخن ها زردی و شکنندگی ناخن ها لکه های سفید رنگ بر روی ناخن ها: این لکه ها به لکوشینیا مشهور است. علت ایجاد شدن این لکه ها عموما آسیب های ماتریکس ناخن می باشد.

گاهی کمبود مواد مغذی از جمله:

روی و پروتئین در بدن و اختلال در جذب کلسیم نیز می توانند در ایجاد این عارضه دخیل باشند.

گوشه کردن ناخن ها:

این حالت در مواردی که افراد از موارد شیمیایی و لاک پاکن ها و لاک استفاده می کنند دیده می شود. ناخن های شیاردار: شیارها می توانند زمینه های ارثی داشته باشند. کاها ضربه وارد شدن ه ناخن ها و پیری و بیماری هایی مانند روماتیسم و بیماری های کلیوی نیز می تواند این عارضه را در ناخن ها ایجاد کنند. قاشقی شدن ناخن ها کم کاری تیروئید، کمبود اهن و کم خونی نیز می تواند از جمله عوامل مهم برای قاشقی شدن ناخن باشد.

حفره برروی ناخن ها اگزما و یا ضربه ناخن های فرورفته در گوشت علت ایجاد آن می تواند پوشیدن کفش تنگ، کوتاه کردن نامناسب ناخن ها می باشد. خشکی ناخن ها کمبود دریافت ویتامین های گروه B شکاف ناخن ها فرو بردن انگشتان به مدت زیاد در آب و نیز لاک پاک کن ها می توانند از عوامل مهم ایجاد شکاف در ناخن ها باشند.

افتادن ناخن ها کمبود پروتئین، فولیک اسید، ویتامینB که برای رشد سلول ها و احیای سلول های مرده ضروری است. کمبود ویتامین Cموجب افتادن ناخن ها می شود. زردی و شکنندگی ناخن ها علت زردی و شکنندگی ناخن ها می تواند فرو بردن ناخن ها در آب داغ، نارسایی در جریان خون، کمبود ویتامین های A, C, B۶؛ کمبود آهن و کلسیم و کم کاری تیروئید باشد.

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از وبسایت پوراطب 

محصولات مرتبط

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد