بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نقش ویتامین D در درمان ام اس


بهناز صدیقی،متخصص مغز و اعصاب  درباره نقش ویتامین D در بروز بیماری های مغزی اظهار کرد: کمبود ویتامین D در بروز بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های قلبی عروقی و بیماری هایی که نقش خودایمنی دارند و حتی پارکینسون اثر مضر دارد. ام اس نیز یکی از این بیماری هاست که کمبود دیتامین D نقش مهمی در بروز و تشدید آن دارد.

وی افزود: ویتامین D در اعتدال سیستم ایمنی بدن نقش دارد. نقش ضد التهابی در بدن دارد و بسیاری از بیماری ها در ارتباط با سیستم ایمنی بدن بروز می کنند. بنابراین نقش ویتامین D پررنگ و پررنگ تر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه سطح خونی ویتامین D در عموم مردم، مخصوصاً در ایران پایین است گفت: علت آن است که مهمترین منبع دریافت ویتامین ی نور مستقیم خورشید است.به طور نرمال فقط 5 درصد از سطح پوست ما در برابر نور خورشید قرار می گیرد که متأسفانه اکثر بانوان به دلیل آرایش پوست صورتشان و استفاده از ضد آفتاب ها، از این مقدار کم هم بی بهره می مانند.

صدیقی ادامه داد: اکثر مردم ما به خصوص در زندگی های شهری از مهمترین منبع ویتامین D محروم هستند. از سوی دیگر منبع ویتامین D موجود در مواد غذایی درصد خیلی کمتری از ویتامین D خون را تامین می کند.

وی بابیان اینکه متأسفانه در ایران مصرف لبنیات که منبع ویتامین D هستند، بسیار کمتر از سطح جهانی است عنوان کرد: فرهنگ مصرف ماهی و روغن ماهی نیز در میان ایرانی ها به درستی نهادینه نشده و مردم این منبع قوی ویتامین D را نیز از دست داده‌اند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد : مجموعاً این عوامل باعث می‌شود سطح خونی ویتامین D در اکثریت قریب به یقین مردم ایران پایین باشد.

صدیقی با اشاره به نتایج تحقیقات گسترده در این زمینه گفت: تحقیقات حاکی از آن است که کمبود ویتامین D یکی از فاکتورهای محیطی بسیار مهم در بیماری است که استعداد ژنتیکی ابتلا به بیماری ام اس را دارد.

وی هشدار داد: مادرانی که در دوران بارداری آفتاب ندیده اند و سطح خونی ویتامین دی در آن ها پایین بوده است، احتمال اینکه فرزندشان در آینده به ام اس مبتلا شود بالا بوده است. ماه تولد در بیماران ام اسی تاثیر دارد.

 این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه فقر ویتامین D نقش موثری هم در شروع بیماری و هم در افزایش تعداد حملات بیماری دارد اظهار کرد: مبتلایان به ام اس به صورت رفت و برگشتی یک سری علائم در اثر التهاب ماده مغزی پیدا می کنند. به این معنی که ممکن است در اولین علائم دچار تاری دید شود و چند ماه خوب باشد و بعد از چند ماه دوباره علامت دیگری مثل احساس لمسی در نصف بدنش داشته باشد، مدتی بعد این علامت برطرف شود و احساس سرگیجه و عدم تعادل و دوبینی پیدا کند.

صدیقی ادامه داد: اولین باری که فرد دچار علائم ام اس شود، مهم ترین فاکتوری که بررسی می کنیم، سطح ویتامین دی در خون بیمار و شروع رفع این کمبود است.

وی با بیان اینکه این موضوع در هر فردی متفاوت است که با چه میزان از ویتامین دی سطح خونی ویتامین دی او بالا برود گفت: از طرفی مصرف بیش از اندازه ویتامین دی نیز باعث مسمومیت ویتامین دی در افراد می شود. به دلیل اهمیت این نوع ویتامین برخی به اشتباه ویتامین دی زیادی را از طریق مکمل های قوی دریافت می کنند که این هم بدون تجویز پزشک و تعیین میزان استفاده از دارو باعث ایجاد مسمومیت و دردهای استخوانی و انواع اختلالات در کلیه می شود.

صدیقی افزود: دریافت ویتامین D در درمان بیماری ام اس نقش دارد به این معنی که مبتلایان به ام اس که ویتامین D خونشان پایین است، دچار حملات بیشتری می شوند. در ضمن کمبود این عامل باعث می شود داروهای دیگر این بیماری نیز نقش خودشان را به خوبی ایفا نکنند و باید ویتامین D به سطح نرمالی برسد تا این داروها اثرگذار باشند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه سطح خونی ویتامین دی در بیماران ام اس باید حتماً دو بار در سال چک بشود که در اوایل بهار و اوایل پاییز است گفت: بر اساس سطح خونی ویتامین D فرد مبتلا مکمل مورد نیاز را تجویز می کنیم که بسته به میزان نیاز، ممکن است ماهی یک عدد یا روزی یک عدد تجویز شود.

منبع:سامانه مکمل شناسی به نقل از خبرگزاری فارس

بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد