بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کارایی مکمل های مولتی ویتامین/مواد معدنی در کاهش خطر بیماری های مزمن

کارایی مکمل های مولتی ویتامین/مواد معدنی در کاهش خطر بیماری های مزمن
بررسی های ملی در امریکا نشان داده است که کمبود ریزمغذی ها در افراد این کشور و وعده های غذایی آنها بسیار شایع شده است و مصرف مکمل های مولتی ویتامین/مواد معدنی مرسوم ترین راهی است که می تواند  نیازهای تغذیه ای در بزرگسالان و کودکان را تا حدودی تامین کند.

محققان امریکایی در مطالعه ای جالب و کاربردی شواهد علمی موجود در ارتباط با تاثیر مکمل های مولتی ویتامین/مواد معدنی بر خطر ابتلا به بیماری های مزمن ازجمله سرطان، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های چشمی وابسته به سن را بررسی کردند.

آنها برای این کار داده های موجود در آزمایش های بالینی مختلف، مشاهدات تجربی و مطالعات مروری متمرکز را گرد آوری و تحلیل کردند.

بررسی های آنها نشان داد در اکثر مطالعاتی که تاثیر مکمل های مولتی ویتامین/مواد معدنی بر کاهش خطر بیماری های مزمن را مطالعه کرده اند، تاثیر چشمگیری در کاهش خطر بیماری های فوق گزارش نشده است.

با این وجود در جامع ترین و طولانی ترین آزمایش بالینی که تاکنون در مورد مکمل های مولتی ویتامین/مواد معدنی انجام شده است، مشخص شد که این مکمل ها کاهش ملایم تا چشمگیری در خطر سرطان های غشایی (epithelial cancer) در مردان مورد آزمایش نشان داده اند.

علاوه بر این در این مطالعه مشخص شد که مصرف مکمل های مولتی ویتامین/مواد معدنی منجر به کاهش ملایم تا زیاد در شیوع آب مروارید هسته ای می شود. این یافته با نتایج بدست آمده در چندین مطالعه بالینی و مروری دیگر همسو بود.

اما هنوز تاثیر مکمل های مولتی ویتامین/مواد معدنی بر روی انواع دیگر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نامشخص است. همچنین در مورد تاثیر آن بر روی سایر بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی نیز هنوز با قطعیت نمی توان سخن گفت.

قابل ذکر است که هم مطالعات بالینی همراه با گروه کنترل و هم مطالعات مروری انجام شده در زمینه بررسی تاثیر مکمل های مولتی ویتامین در شیوع بیماری های مزمن دارای محدودیت هایی بوده اند. بنابراین مطالعات بیشتر و دقیق تر در این زمینه هنوز لازم است.

.


منابع و رفرنس ها:

Source & Reference

Efficacy of Multivitamin/mineral Supplementation to Reduce Chronic Disease Risk: A Critical Review of the Evidence from Observational Studies and Randomized Controlled Trials

Critical Reviews in Food Science and Nutrition, Volume 55, 2015 - Issue 14, Pages 1968-1991..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، مولتی ویتامین، بیماری مزمن، قلبی عروقی، سرطا پروستات، مکمل ورزشی، ورزشکار، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، ویتامین گروه ب، ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، آنتی اکسیدان، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، داروخانه آنلاین، داروخانه، خرید قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری، شربت کودکان، تقویت کودکان، سوء تغذیه کودکان، خستگی مفرط، نشاط، داروخانه های گیاهی، داروخانه های سنتی، اتحادیه، مکمل های ویتامینی، خرید قرص، تهیه شربت، تقویتی، ورزشی، پروتئین، گیاهان دارویی، منابع علمی، آنلاین، مکمل شناسی،

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد