بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

11 مکمل مناسب برای یائسگی

11 مکمل مناسب برای یائسگی



1-توت مار (Black Cohosh) برای گرگرفتگی


توت مار یکی از مکمل هایی است که بیشترین مطالعه بر روی اثرات آن بر یائسگی انجام شده است. این مکمل ازریشه گیاهی به نام توت مار که در امریکای شمالی می روید تهیه می شود. مطالعات متعدد مزایای آن را در مقایسه با دارونما مخصوصا برای درمان گرگرفتگی نشان داده است. اما مطالعات دیگری هستند که مزیت مناسبی برای آن نیافته اند.

 یک هشدار: اگر از مشکلات کبدی رنج می برید، از آن استفاده نکنید.

2-بذر کتان برای تسکین شبانه


بذر کتان یا روغن کتان می تواند به زنانی که علائم یائسگی ملایم دارند کمک کند. این مکمل یک منبع خوب برای لیگنان ها است که می توانند هورمونهای زنانه را متعادل سازند. هرچند مطالعات نشان داده اند این مزایا را در کاهش گرگرفتگی نشان نمی دهد.

3-کلسیم برای پیشگیری از کاهش توده استخوانی


هنگامی که سطح هورمون پس از یائسگی کاهش می یابد،  از دست دادن استخوان می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. بنابراین دریافت کافی کلسیم در این دوره ضروری است. زنان زیر 51 سال به 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. زنان 51 ساله و بالاتر نیاز به 1200 میلی گرم در روز دارند.

نکته: بهتر است که کلسیم را از غذا دریافت کنید. اگر به مکمل ها نیاز دارید تا شکاف را پر کنید، دوزهای کمتر را با غذا در طول روز مصرف کنید (حداکثر 500 میلی گرم در یک زمان). در این صورت شما آن را بهتر جذب خواهید کرد.

4-شبدر قرمز: محبوب اما امتحان پس نداده


بسیاری از زنان از شبدر قرمز استفاده می کنند و امیدوارند که استروژن این گیاه طبیعی علائم یائسگی آنها را کاهش دهد. اما تاکنون نتایج مختلفی در مورد کارایی آن بدست آمده است.

علیرغم نگرانی های اولیه، مطالعات اخیر نشان می دهد که افزایش سرطان رحم زمانی که زنان شبدر قرمز را برای 3 ماه استفاده کردند مشاهده نمی شود.. اما اگر نگران آن هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

5-ویتامین D: کمی آفتاب بگیرید


ویتامین D همانند کلسیم برای سلامت استخوان نیز اهمیت دارد. بدون ویتامین D بدن شما نمی تواند کلسیم را جذب کند. اکثر بزرگسالان نیاز به 600 واحد در روز از این ویتامین دارند. افراد 71 ساله نیاز به 800 واحد در روز دارند. ویتامین D در بسیاری از غذاها و مکمل ها وجود دارد، اما منبع دیگری نیز وجود دارد: خورشید.

نکته: ممکن است شنیده باشید که بدن شما در معرض آفتاب، ویتامین D را تولید می کند. درست است، اما حتی مقدار کمی از خورشید می تواند منجر به آسیب پوست شود. بهتر است در مورد غذا و مکمل های مصرفی تمرکز کنید، اگر در رژیم غذایی شما این ویتامین کافی نباشد.

6-گیاه یام وحشی (Wild Yam): جایگزینی برای هورمون ها


قرص ها و کرم هایی که از انواع خاص یام وحشی ساخته شده اند، جایگزین هایی محبوب برای هورمون درمانی در دوران یائسگی هستند. برخی ترکیبات طبیعی در این گیاهان به نظر می رسد مشابه استروژن و پروژسترون عمل کنند. اما تا کنون، مطالعات بالینی نشان نداده اند که این گیاه علائم یائسگی را کاهش می دهند.

7-جینسنگ: تقویت کننده خلق و خوی


مطالعات اندکی نشان می دهد که انواع مختلف جینسنگ ممکن است به بهبود کیفیت زندگی در دوران یائسگی کمک کند. نشان داده شده است که جینسنگ باعث بهبود خلق و خوی و بهبود خواب می شود. اما تا کنون، مطالعاتی انجام نشده است که نشان دهد آیا جینسنگ آمریکایی یا کره ای به علائم فیزیکی یائسگی مانند گرگرفتگی کمک می کند.

8-گل راعی: کنترل کننده نوسانات خلق و خوی


گل راعی یک درمان شناخته شده برای افسردگی خفیف است. اما ممکن است برای زنان در طول یائسگی نیز مفید باشد. برخی از شواهد وجود دارد - به ویژه هنگام ترکیب با توت سیاه - که گل راعی می تواند خلق و خوی را بهبود بخشد و تغییرات خلق و خوی وابسته به یائسگی را ملایم کند.

9-مکمل های DHEA (Dehydroepiandrosterone): هورمون جوانی


سطوح طبیعی هورمون DHEA در بدن ما بعد از 30 سالگی کاهش می یابد. بعضی مطالعات اندک نشان می دهند که مکمل های DHEA باعث کاهش علائم یائسگی مانند میل جنسی و گرگرفتگی می شوند. اما شواهد کمی پیچیده است. سایر مطالعات هیچ مزیتی از آن نشان نداده اند. نگرانی وجود دارد که مصرف طولانی مدت یا دوزهای بالا DHEA ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

10-آنجلیکا یا دونگ کوای (Dong Quai)


دونگ کوای در طب چینی به عنوان درمانی برای سلامت زنان برای هزاران سال استفاده شده است. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که شواهدی علمی در مورد کارایی آن وجود ندارد. یک مطالعه از دونگ کوای برای تعیین اثرات آن بر روی گرگرفتگی در طول یائسگی هیچ مزیتی نداشت. از آنجائیکه دونگ کوای ممکن است بعضی از خطرات را شامل شود، از جمله سرطان در  حالتی که مدت طولانی استفاده شود، قبل از استفاده از آن با پزشک چک کنید.

11-سویا: غذای شگفت انگیز؟


زنان یائسه در ایالات متحده بیش از هشت برابر بیشتر از زنان در کشورهای آسیایی در معرض گرگرفتگی هستند. آیا سویا در رژیم غذایی آسیایی این تفاوت را توضیح می دهد؟ احتمالا مطالعات نشان می دهد که سویا در کاهش گرگرفتگی مؤثر است.

غذاهای سویا (مانند آجیل سویا و توفو) و مکمل های فیتواستروژن - ترکیبات مانند ترکیبات استروژن موجود در برخی از گیاهان - گاهی برای رفع گرگرفتگی خفیف استفاده می شود.

ذکر این نکته ضروری است که قبل از مصرف هر مکمل با پزشک یا داروساز صحبت کنید. همچنین به یاد داشته باشید:

•    تمام مکمل ها دارای عوارض جانبی بالقوه هستند.

•    مکمل ها و گیاهان ممکن است با بعضی از داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. آنها می توانند تاثیر دارو را تقویت یا نابود کنند.

•    برخی از گیاهان می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference


11 Supplements for Menopause

www.webmd.com..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، یائسگی، آلرژی، سویا، بذر کتان، آنجلیکا، دونگ کوای، هورمون ج

پیشنهاد خواندنی

اصول استفاده از گیاهان دارویی و مکمل های غذایی برای بیماران دیابتی مشاهده
اصول استفاده از گیاهان دارویی و مکمل های غذایی برای بیماران دیابتی