بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آشنایی با گیاه دارویی دکمه طلایی

آشنایی با گیاه دارویی دکمه طلایی
دکمه طلایی یا تانسی (Tansy) گیاهی است با نام علمی Tanacetum vulgare که دارای خواص دارویی متعددی است.

نام تانسی از کلمه یونانی athanasia برگرفته شده است که به معنی جاودانگی می باشد. در گذشته تصور بر این بوده است که گیاه تانسی جاودانگی به ارمغان می آورد بنابراین از آن برای مومیایی کردن استفاده می شده است.

علیرغم نگرانی های که در مورد ایمنی دکمه طلایی وجود دارد، بخش هایی از این گیاه که در بالای زمین رشد می کنند، برای تولید دارو استفاده می شود.

دکمه طلایی برای مشکلات دستگاه گوارش از جمله زخم معده و روده، شرایط خاصی از بیماری کیسه صفرا، گاز، التهاب، درد معده، اسپاسم معده وبی اشتهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین برای درمان شرایط دردناک از جمله میگرن، درد عصبی (نورالژی)، درد مفاصل (روماتیسم) و سیاتیک از آن استفاده می شود؛ و برای اختلالات قلبی شامل ضربان قلب سریع.

بعضی از زنان برای شروع و کمک به قاعدگی یا سقط جنین از دکمه طلایی استفاده می کنند.

از دکمه طلایی برای درمان عفونت های کرمی در کودکان هم استفاده می شود.

موارد دیگر درمانی آن عبارتند از: درمان تشنجات صرعی، سرماخوردگی، تب، هیستری، نقرس، مشکلات کلیوی و سل. همچنین برای کشتن شپش و باکتری ؛ تقویت عرق کردن؛ آرام بخش اعصاب؛ و به عنوان یک آنتی اکسیدان از آن استفاده می شود.

دکمه طلایی به طور مستقیم به اندام مورد نظر برای درمان چاقی، خارش، کبودی، زخم، اسپری، تورم، کراتولون، التهاب، تخلیه واژن، آفتاب سوختگی، درد دندان و تومورها اعمال می شود. همچنین بر روی پوست به عنوان دافع حشرات قرار داده می شود.

در غذاها و نوشیدنی ها، دکمه طلایی به عنوان یک عامل طعم دهنده استفاده می شود.

در صنعت، عصاره دکمه طلایی در عطرسازی و به عنوان منبع رنگ سبز استفاده می شود.

مواد شیمیایی موجود در دکمه طلایی سبب افزایش بزاق و جریان خون به بافت های دهان، معده، روده و منطقه لگن می شوند. بعضی از پژوهش ها معتقدند که مواد شیمیایی آن ممکن است بر روی مغز نیز اثر بگذارند. عصاره دکمه طلایی می تواند باعث کاهش درد، افزایش تولید صفراوی و افزایش اشتها در افراد مبتلا به بیماری های کبد و کیسه صفرا شود.

نگرانی اصلی در مورد گیاه دکمه طلایی موضوع ایمنی آن است. این گیاه وقتی بصورت خوراکی (یا حتی غیرخوراکی) مصرف شود ناایمن است. گزارش شده است که افرادی که 10 قطره از روغن این گیاه را خورده اند دچار مرگ شده اند. سمیت این گیاه به دلیل حضور ترکیبی شیمیایی به نام توژون (thujone) در آن است.



منابع و رفرنس ها:

Source & Reference


TANSY: Uses, Side Effects, Interactions and Warnings

www.webmd.com..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، دکمه طلایی، مکمل گیاهی، تشنجات صرعی، سرما خوردگی، مشکلات کلیه، آرام بخش اعصاب، چاقی، مکمل ورزشی، ورزشکار، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، ویتامین گروه ب، ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، آنتی اکسیدان، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، داروخانه آنلاین، داروخانه، خرید قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری، شربت کودکان، تقویت کودکان، سوء تغذیه کودکان، خستگی مفرط، نشاط، داروخانه های گیاهی، داروخانه های سنتی، اتحادیه، مکمل های ویتامینی، خرید قرص، تهیه شربت، تقویتی، ورزشی، پروتئین، گیاهان دارویی، منابع علمی، آنلاین، مکمل شناسی،

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد