بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

پارادوکس ویتامین B6: مصرف غلظت های بالای پیریدوکسین منجر به کاهش عملکرد ویتامین B6 می شود

پارادوکس ویتامین B6: مصرف غلظت های بالای پیریدوکسین منجر به کاهش عملکرد ویتامین B6 می شود
ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که همانند یک کوآنزیم در بسیاری از فرایندهای متابولیسمی که آمینواسیدها، کربوهیدارتها و چربی ها در آن شرکت دارند، نقش خود را ایفا می کند.

از سال 2014 به این سو، بیش از 50 مورد درد عضلانی حسی ناشی از مصرف ویتامین B6 گزارش شده است. اما تا به امروز مکانیسم این نوع از سمیت هنوز مبهم بوده است و اینکه چه نوع از ویتامین های B6 در این نوع از سمیت مشارکت دارند هنوز ناشناخته بوده است.

در مطالعه ای که اخیرا توسط محققان هلندی انجام شد، سمیت عصبی فرم های مختلفی از ویتامین B6 بر روی سلول های SHSY5Y و CaCo-2 آزمایش شد.

این سلول ها به مدت 24 ساعت در معرض پیریدوکسین، پیریدوکسامین، پیریدوکسال، پیریدوکسال-5-فسفات یا پیریدوکسامین-5-فسفات قرار گرفتند. پس از 24 ساعت پایداری یا زیست پذیری این سلول ها با استفاده از روش MTT ارزیابی شد.

نتایج نشان داد که پیریدوکسین منجر به مرگ سلول های  SHSY5Y از طریق مکانیسمی که به غلظت این ویتامین وابسته است، شد. اما سایر ویتامین ها تاثیری بر زیست پذیری سلول ها داشتند.

این مشاهده پیشنهاد می دهد که نوروپاتی مشاهده شده پس از مصرف دوزهای بالای مکمل های ویتامین B6 به دلیل پیریدوکسین می باشد. این یعنی اینکه فرم پیریدوکسین غیرفعال بطور رقابتی از فعالیت پیریدوکسال-5-فسفات فعال پیشگیری می کند. در نتیجه علائم ناشی از مصرف مکمل های ویتامین B6 با دوز بالا مشابه با علائم ناشی از کمبود ویتامین B6 خواهد بود.

نتایج این مطالعه جالب در ماه اکتبر 2017 در مجله Toxicology in Vitro به چاپ رسید.


منابع و رفرنس ها:

Source & Reference


The vitamin B6 paradox: Supplementation with high concentrations of pyridoxine leads to decreased vitamin B6 function

Toxicology in Vitro, Volume 44, October 2017, Pages 206–212..

برای مشاهده مقاله روی سایت مبدا به زبان اصلی اینجا کلیک کنید



کلید واژه ها

مکمل غذایی، ویتامین B6، پیریدوکسین، درد عضلانی، چربی، کربوهیدرات، مکمل ورزشی، ورزشکار، مولتی ویتامین، ریز مغذی ها، کلسیم، آهن، ویتامین گروه ب، ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی، سیستم ایمنی، رژیم غذایی، سبک زندگی، لیست مکمل های غذایی، آنتی اکسیدان، عوارض مصرف، نحوه مصرف، کاربرد مکمل های غذایی، بهترین زمان مصرف، داروخانه آنلاین، داروخانه، خرید قرص تقویتی، مکمل شناسی، آثار ویتامین ها، عملکرد عصبی، سرطان، پیشگیری، شربت کودکان، تقویت کودکان، سوء تغذیه کودکان، خستگی مفرط، نشاط، داروخانه های گیاهی، داروخانه های سنتی، اتحادیه، مکمل های ویتامینی، خرید قرص، تهیه شربت، تقویتی، ورزشی، پروتئین، گیاهان دارویی، منابع علمی، آنلاین، مکمل شناسی،

تهیه شده در گروه تحریریه سایت مکمل شناسی

"منصور"

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد