بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آشنایی با ریزمغذی های گیاهی

آشنایی با ریزمغذی های گیاهی
مواد غذایی گیاهی دربردارنده هزاران نوع از ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند که به آنها ریزمغذی های گیاهی (Phytonutrients) می گویند. تمام میوه ها و سبزیجات، همچنین دانه های گیاهی، آجیل ها، لوبیا و چای، حاوی چنین ریزمغذی های گیاهی هستند. منظور از این ریزمغذی های همان ویتامین ها و مواد معدنی مرسوم نیست.

برخلاف ویتامین ها و مواد غذایی موجود در مواد غذایی گیاهی، ریزمغذی های گیاهی ترکیباتی نیستند که برای زنده ماندن انسان مصرف آنها ضروری باشد. اما با مصرف این ریزمغذی های گیاهی ممکن است از برخی بیماری ها جلوگیری شده و به عملکرد مناسب بدن کمک شود.

بیش از 25000 نوع ریزمغذی گیاهی در مواد غذایی گیاهی یافت شده است. در این مقاله به شش مورد از مهمترین آنها اشاره شده و خواص آنها بررسی می شود. این شش مورد عبارتند از:

•    کاروتنوییدها (Carotenoids)
•    الاژیک اسید (Ellagic acid)
•    فلاوانوییدها (Flavonoids)
•    رزوراترول (Resveratrol)
•    گلوکوزینولات ها (Glucosinolates)
•    فیتواستروژن ها (Phytoestrogens)

1-کاروتنوییدها

بیش از 600 نوع از کاروتنوئیدها سبزیجات و میوه ها را به رنگ زرد، نارنجی و قرمز نشان می دهند.

کاروتنوئید ها به عنوان آنتی اکسیدان ها در بدن شما عمل می کنند. این به این معنی است که آنها با رادیکال های آزاد مضر که سبب آسیب به بافت در سراسر بدن شما می شوند، مقابله می کنند.

انواع کاروتنوئیدها که ممکن است دارای مزایایی برای سلامتی باشند عبارتند از: آلفا کاروتن، بتا کاروتن و بتا کریپتوزانتین.

 بدن شما می تواند تمام این ها را به ویتامین A تبدیل کند. این ویتامین به حفظ سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند و برای سلامت چشم ضروری است. غذاهای زرد و نارنجی مانند کدو و هویج منبع خوبی از آلفا و بتا کاروتن هستند.

لیکوپن نوع دیگری از کارتنوییدهاست که  رنگ قرمز یا صورتی به رنگ قرمز گوجه فرنگی، هندوانه و گریپ فروت صورتی می دهد. مصرف لیکوپن با خطر کمتر سرطان پروستات ارتباط دارد.

لوتئین و زئازانتین نیز دو نوع از کارتنوییدها هستند که می توانند به شما در درمان آب مروارید و درماتیت ماکولای وابسته به سن که دو نوع از مشکلات چشم هستند کمک کند. از مهمترین منابع این نوع ریزمغذی های گیاهی می توان به اسفناج اشاره کرد.

2- الاژیک اسید

الاژیک اسید در تعدادی از انواع توت ها و سایر مواد غذایی گیاهی یافت می شود، به ویژه در توت فرنگی، تمشک، انار.

الاژیک اسید ممکن است به چندین روش به محافظت در برابر سرطان کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است رشد سلولهای سرطانی را کند کند. ممکن است به کبد شما کمک کند تا مواد شیمیایی ایجاد کننده سرطان را در بدن شما خنثی کند. اما مطالعات بر روی این اسید عمدتا در آزمایشگاه انجام شده است، بنابراین فواید آن برای سلامت انسان ناشناخته است.

3- فلاوانوییدها

تعداد زیادی از ریزمغذی های گیاهی به دسته فلاونوئید تعلق دارند. آنها در انواع غذاهای گیاهی یافت می شوند. فلاوانوییدها شامل موارد زیر هستند:

کاتچین ها که چای سبز منبع خوبی از آنهاست. نوشیدنی حاوی آنها ممکن است به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند.

هسپریدین: این فلاوانوئید در میوه های مرکبات یافت می شود. به عنوان آنتی اکسیدان در بدن برای کمک به پیشگیری از بیماری های مزمن کار می کند.

کورستین که به عنوان یکی از پرمطالعه ترین فلاوانوییدهاست و در سیب ها، انواع توت ها و پیاز یافت می شود. این فلاوانویید ممکن است به کاهش خطر آسم، نوع خاصی از سرطان و بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

4- رزوراترول


رزوراترول در انگور، آب انگور بنفش و  شراب قرمز یافت می شود. این ترکیب به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب عمل می کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که رزوراترول ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها نقش داشته باشد. مطالعات حیوانی نشان داده است که ممکن است به طول عمر بیشتر کمک کند. اما مطالعات انسانی بیشتر برای دانستن فواید آن نیاز است.

5- گلوکوزینولات ها


گلوکوزینولات ها در سبزیجاتی همچون کلم فندقی، کلم و کلم بروکلی یافت می شود.

آنها به این سبزیجات بو و طعم تیز خود را می دهند. گلوکوزینولات ها در طی فرآیند پخت و پز و نیز در حالی که شما این غذاها را هضم می کنید به مواد شیمیایی دیگر تبدیل می شوند. این مواد شیمیایی ممکن است در جلوگیری از رشد سرطان سودمند باشند.

6- فیتواستروژن ها

به دلیل ساختار آنها، فیتواستروژن ها می توانند اثرات متفاوتی از استروژن داشته باشند. آنها همچنین می توانند اثرات استروژن طبیعی در بدن را از بین ببرند.

غذاهای سویا حاوی ایزوفلاون ها- یک نوع فیتواستروژن- هستند. بعضی شواهد نشان می دهد که غذاهای سویا ممکن است با خطر کمتر ابتلا به سرطان آندومتر و خطر کمتر از دست دادن حجم استخوان در زنان مرتبط باشند.


منابع و رفرنس های مکمل شناسی برای این خبر:


What are Phytonutrients?

www.webmd.com
..





مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد