بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

یک متخصص غدد در مورد ویتامین دی چه می گوید


همه مادران باید در مورد نقش ویتامین D در کودکان و نوجوانان بیشتر بدانند. این موضوع خصوصا در رابطه با خانواده های تهرانی حائز اهمیت است. در این رابطه به سراغ خانم دکتر سهیلی پور رفته ایم. وی فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم کودکان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. ازآنجایی‌که علاوه بر مباحث مرتبط با حوزه غدد نظیر بلوغ دیابت، تیروئید، بلوغ زودرس و...، تحقیقات قابل‌توجهی نیز درزمینه عوامل بروز چاقی و نحوه مواجهه با آن انجام داده، موضوع مکمل‌های غذایی و رژیمی را با وی در میان گذاشتیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی مجتمع آموزشی، درمانی و پژوهشی حضرت رسول (ص) در این گفتگو بیشتر به نقش ریزمغذی‌های مختلف ازجمله ویتامین دی پرداخت. بر این اساس تصمیم گرفتیم در کنار برخی اخبار علمی در مورد نقش ویتامین دی، به‌صورت ویژه در این شماره تنها بخش‌هایی از مطالب ایشان که به موضوع ویتامین دی ارتباط داشت را منعکس کنیم.

 *****************************************


ویتامین D یک ماده مغذی اساسی است که در هموستاز کلسیم و سلامت استخوان‌ها نقش اساسی دارد. کمبود شدید ویتامین D در شیرخواران و کودکان می‌تواند باعث بروز ریکتز و در نوجوانان و بالغین باعث بروز استئومالاسیا شود. کمبودهای شدید در هر سنی ممکن است به بروز هایپوکلسمی و تشنج ناشی از آن منجر شود. اسکرینینگ یا غربالگری روتین و چک سطح ویتامین D در شیرخواران و کودکان دارای ریسک فاکتور برای کمبود ویتامین D توصیه‌شده است.

این ریسک فاکتورها شامل: سابقه پره مچوریتی، تغذیه انحصاری با شیر مادر بدون استفاده از قطره‌های ساپلمنت حاوی ویتامین D، پوست تیره با رژیم‌های نامناسب و غیر معمول، زندگی در ارتفاعات، ابتلا به سوء جذب و مصرف داروهای خاص است. شیرخواران شیر مادر خوار نیازمند دریافت روزانه 400 واحد از ویتامین D از نخستین روزهای بعد از تولد می‌باشند. شیرخوارانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند فقط در صورتی نیازمند ساپلمنت ویتامین D اضافی نیست که روزانه حداقل  ml 1000 یا 33 انس از شیر خشک را دریافت نمایند.

جالب است بدانیم بین میزان چاقی و سطح ویتامین D رابطه معکوس وجود دارد و نوجوانان چاق در مقایسه با افراد با وزن نرمال به میزان بالاتری از ویتامین D نیازمند هستند. درمان در تمام کودکان با سطح 25OHD کمتر از 20 ng/mli ضروری است. این درمان بر اساس سن بیمار، شدت کمبود، شیوه زندگی و میزان کمپلیانس دارویی متفاوت است؛ بنابراین نوزادان، شیرخواران 1 تا 12 ماه، کودکان بزرگ‌تر، بیماران چاق، بیماران مبتلابه سوء جذب و کسانی که از داروهای با تداخل در متابولیسم ویتامین D استفاده می‌کنند به دوزهای متفاوتی از درمان اولیه و نگه‌دارنده نیازمند هستند.

همچنین کودکان با سطح بالای PTH و آن‌ها که از علائم بالینی ریکتز رنج می‌برند باید همزمان از مکمل‌های کلسیم هم استفاده کنند. این درمان همچنین در مبتلایان به هایپوکلسمی علامت دار (مانند تشنج و تتانی) ضرورت داشته و در فاز حاد بیماری به‌صورت داخل وریدی توصیه می‌شود. پیگیری آزمایشگاهی بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D به جهت بررسی پاسخ به درمان و همکاری در مصرف دارو جزء مهمی از درمان این کودکان محسوب می‌شود که نباید مورد غفلت واقع شود.

 ...........................................

کلمات کلیدی: مکمل های غذایی، مکمل های کودکان، مولتی ویتامین ها، مکمل شناسی، بیماری های کودکان، مکمل یاری، سواد تغذیه ای، بیماری های نوجوانان، سوء تغذیه، چاقی، ویتامین ها، ویتامین دی


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد